Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Letů do Prahy ubude. Citelně

Česko

Včerejší zpráva všechny zaskočila: lety z Brna, které zrušily ČSA, se nepodařilo udržet. Zbude pouhých pět týdně místo nynějších 24.

BRNO Z výhry je prohra. Politici v čele s hejtmanem Michalem Haškem před měsícem a půl jásali, že se podařilo udržet lety mezi Brnem a Prahou, které od listopadu škrtly České aerolinie. Včera přišla studená sprcha: soukromá firma CCA, která slíbila ČSA nahradit, už nezajistí tři až čtyři lety mezi oběma městy denně.

Její letadla zajistí pouze jeden, a to navíc jen v pracovních dnech. Týdenní počet letů klesne z nynějších 24 na pět.

„Mohu to potvrdit, definitivně jsme informaci dostali dnes,“ řekl včera LN ředitel brněnského letiště Tomáš Plaček. Včera už údaj potvrzovaly i elektronické informační systémy. Firma CCA oznámila, že podepsala s ČSA dohodu na spolupráci při prodeji letů mezi Brnem a Ostravou. Počet spojů nesdělila, uvedla však, že začne pro ČSA z Prahy létat do Poznaně a do Lipska. Tam zřejmě využije ušetřené „brněnské“ kapacity.

Oborníci jsou zaskočeni. „Dopravní dostupnost je základním předpokladem rozvoje cestovního ruchu. Pro jižní Moravu bude takové omezení jistě znamenat problém, komplikace by se mohly projevit v kongresové turistice, omezí to i obchodní klientelu,“ obává se ředitelka Centrály cestovního ruchu Jižní Morava Zuzana Vojtová.

Se změnou nemohlo vedení brněnského letiště nic udělat. Letadla přitom byla především spojením pro ty, kdo v Praze přestupovali, nikoli pro cestující mířící do Prahy. Brno však nyní má jinou šanci: stát se rekordmanem v dopravě do Londýna. V Brně přibývá leteckých spojů, přestože ho oficiálně vyklízejí České aerolinie. Na brněnském letišti se připravují na nebývalý nárůst počtu nízkonákladových linek do Anglie.

Od listopadu začne boeing aerolinek Ryanair létat do Londýna denně. Konkurence jde tak daleko, že se s Ryanairem hodlá o cestující z Brna rvát rovněž nízkonákladová letecká firma Wizz Air.

LN včera v rezervačních systémech zjistily, že zájem je o spoje obou společností. Wizz Air, který má od prosince létat v úterý, ve čtvrtek a v sobotu, dokonce konkurenční boj vytáhl do té míry, že si v Brně smluvil odletové časy na stejnou dobu jako jeho konkurent, tedy krátce po sedmé hodině večerní. Jejich letadla tak poletí těsně za sebou. „Dá se to zajistit,“ ujišťuje ředitel Plaček.

Ryanair tak posílí současnou dopravu do Londýna, nyní tam létá čtyřikrát týdně. Jeho cílem je letiště Londýn-Stansted, které leží vzdušnou čarou asi padesát kilometrů od centra Londýna. Maďarský konkurent Wizz Air bude mířit na zhruba stejně vzdálené letiště Luton, a to od poloviny prosince. Nízkonákladové aerolinky přitom nabízejí nejlevnější letenky řádově za stokoruny mimo jiné proto, že létají na menší letiště. Cestující si však připlatí například za zavazadla.

Příchod podzimního letového řádu přinese na brněnské letiště i další novinku: třikrát týdně spoje do Bergama u Milána. „Umožní to rozvinout pobyty na prodloužené víkendy, poznávací i školní cesty,“ věří ředitel kanceláře CzechTourism Milano Luboš Rosenberg.

Zachováno zůstává i spojení do Moskvy třikrát týdně. Vedení letiště nyní jedná o dalších linkách, například o Paříži a o Petrohradu.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor: