Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Letušky čeká vyhazov

Česko

  10:30
PRAHA - Práce au-pair u arabské rodiny nebo známost s člověkem z Blízkého východu mohou pro letušky, piloty a letištní personál znamenat konec zaměstnání u ČSA.

Letušky ČSA foto: www.csa.czReprofoto

Tyto údaje musejí uvádět v podrobném dotazníku Národního bezpečnostního úřadu (NBÚ), který na jeho základě prověřuje spolu s Bezpečnostní informační službou (BIS) jejich věrohodnost. Pokud se NBÚ rozhodne doklad o bezpečnostní způsobilosti nevydat, letištní personál ztrácí přístup na letiště. Zejména letušky, které mají se zahraničím mnoho kontaktů a některé se provdaly za cizince, se proti postupu NBÚ bouří.

"Uvedla jsem, že jsem delší dobu pobývala v zahraničí, kde jsem byla jako au-pair, a že můj manžel je cizinec. Zaměstnanec NBÚ dospěl k závěru, že jsem vydíratelná," řekla jedna z letušek ČSA, která si nepřála kvůli obavě ze ztráty zaměstnání uvést své jméno. "Na NBÚ po mně chtěli kontakty na manžela, bratra a kolegyni z práce. Nechtěla jsem je dát, ale podlehla jsem nátlaku. Tvrdili mi, že to musím udat, že mi už nic jiného nezbývá," dodala letuška.

Kdo všechno četl dotazníky?

Dotazníky, které zaměstnanci ČSA vyplňovali, obsahovaly řadu citlivých informací. Jak je tedy možné, že se k nim mohl dostat někdo nepovolaný, ptají se nyní čeští piloti a zmiňují v této souvislosti prezidenta ČSA Jaroslava Tvrdíka. „Normálně by na ně měly být k dispozici nějaké obálky, ale to neexistovalo. Dotazníky se tam jen tak povalovaly,“ řekl pilot ČSA David Reimer. Zaměstnanci měli možnost dotazníky dodat přímo na Národní bezpečnostní úřad (NBÚ) nebo je zanechat ve firmě. „Potom nám na mítinku se zaměstnanci ČSA, který se týkal prověrek bezpečnostní způsobilosti, prezident Tvrdík sdělil, že četl posměšně napsaný životopis v dotazníku, čehož by se měli ostatní vyvarovat. To nás zarazilo,“ sdělil Reimer. Zaměstnanci ČSA chtěli vysvětlení. České sdružení dopravních pilotů ČSA (CZALPA) dokonce v červenci adresovalo Tvrdíkovi dopis s žádostí o odpověď. „Mohl byste nám vysvětlit, dle jakého nařízení jste postupoval při nahlížení do životopisů uvedených v dotaznících NBÚ?“ napsal v dopise prezident CZALPA Radomil Kratochvíl. Dosud se ale zaměstnanci odpovědi nedočkali. ČSA se stížnostem pilotů brání. Podle mluvčí ČSA Jitky Novotné jsou dotazníky předávány v uzavřených obálkách a mají k nim přístup jen oprávněné osoby. Ředitel NBÚ Jan Mareš však připustil, že dotazníky se na úřad dostávají různým způsobem. „Většinou se k nám dostávají v zalepené obálce nebo v deskách. Není ale závazné pravidlo, že by musely být v zapečetěné obálce. Je na pověřených osobách, aby se citlivé informace nešířily,“ uvedl Mareš.


Následovaly pohovory s jejími blízkými. "BIS se mého bratra a kolegyně z práce ptala na moje majetkové poměry i na to, jaký život vedu. Beru to jako ohromný zásah do soukromí," stěžovala si letuška. NBÚ má na vydání osvědčení až šest měsíců. Řada zaměstnanců tak na verdikt stále čeká. Objevují se však již první odmítnutí.

Pětadvacetiletá letuška ČSA neprošla prověrkou s tím, že vykazuje takové chování a způsob života, které mohou mít vliv na její důvěryhodnost, a pohybuje se "v prostředí osob, které vyvíjely nebo vyvíjejí činnost proti zájmu České republiky". Jestli bylo skutečným důvodem, že měla přítele ze země Středního východu, nebo skutečnost, že stále žije s rodiči, se však nedozvěděla. "Výsledek šetření je utajovanou skutečností," stálo v odůvodnění. Proti rozhodnutí se odvolala.

Podle šéfa NBÚ Jana Mareše jsou styky s cizinci považovány u letištního personálu za rizikové. "Nelze říct, že každý, kdo se stýká s člověkem ze zahraničí, je vyloučen. Při posuzování hraje roli víc faktorů. Zkoumáme také, zda se prověřovaná osoba stýká s někým, kdo vyvíjí činnost proti zájmům ČR," řekl Mareš.

NBÚ pátrá také po majetkových poměrech, sexuální orientaci a trávení volného času personálu ČSA. BIS vyslýchá jejich rodiče, kolegy, přátele i sousedy. Zajímá je, zda lidé, kteří se pohybují v prostoru letiště, náhodou nemají drahé koníčky, zda pořádají večírky nebo neužívají drogy. Důvodem je snaha zabránit případným teroristickým útokům.

Tak přísné prověrky se přitom neprovádí v žádné zemi EU. Tři roky stará unijní pravidla vyžadují jen ověření bezúhonnosti a spolehlivosti letištního personálu, což se běžně dělá výpisem z trestního rejstříku. Čeští zákonodárci se však rozhodli pro razantnější opatření.

"Podle nového zákona se dost přísná prověrka vztahuje na veškerý letištní personál, který se pohybuje v běžně nepřístupném prostoru letiště. Poslanci odkazovali na nařízení unie, ale podle právních rozborů jde naše úprava vysoko nad rámec unijních požadavků. Opět jsme se snažili být papežštější než papež," řekla LN Kateřina Šebková z advokátní kanceláře Bezděk & Brückler, která k prověrkám dělala na žádost Senátu posudek.

I přes protesty pilotů a letušek a vyjádření právníků byl zákon i s přísnými prověrkami schválen. Zahraniční posádky letadel přitom pro pohyb po ruzyňském letišti žádné prověrky nepotřebují.

"Nakonec jsme museli našim pilotům doporučit, aby dotazníky vyplnili. Ti, kteří nedostanou vyrozumění NBÚ do 1. ledna, dostanou přidělený doprovod s prověrkou. To znamená, že nejdříve mě bude po letišti někdo doprovázet a potom si sednu jako pilot do letadla se 170 lidmi na palubě. To je absurdní," podivoval se David Reimer z Českého sdružení dopravních pilotů ČSA.

Pilot, který svévolně odmítne vyplnit požadovaný dotazník pro NBÚ, může být i propuštěn.

Autoři:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!