Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Levnější nabídka se vrací do hry

Česko

Antimonopolní úřad vrátil do soutěže o projekt trasy metra D firmu, která podala nejlevnější nabídku

PRAHA Pražský dopravní podnik se možná bude muset smířit s tím, že ušetří osmdesát milionů korun.

Takový je totiž rozdíl mezi nabídkou společnosti Mott MacDonald a firmy Sudop na vyprojektování nové trasy D pražského metra. Mott MacDonald nabídl dopravnímu podniku, že práci udělá za 390 milionů korun, Sudop za 470 milionů a další účastník řízení, firma Metroprojekt, pak za 490 milionů korun.

Dopravnímu podniku se ale zdála nabídka Mott MacDonald cenově příliš nízká, zapochyboval o tom, že firma dokáže za tuto cenu projekt splnit, a z tendru ji vyřadil. Zůstaly tak jen dvě dražší firmy, které mají stejného majitele – společnost Sudop Group.

Mott se tak loni v září obrátil na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže s námitkou proti postupu dopravního podniku. A úřad mu dal za pravdu.

„Situace se tak vrací do stavu před vyloučením společnosti Mott MacDonald,“ řekl LN mluvčí pražského dopravního podniku Ondřej Pečený. „Nebudeme dávat rozklad a nabídkou společnosti se budeme zabývat,“ dodal Pečený.

Úřad podrobil rozhodnutí dopravního podniku tvrdé kritice: „Společnost Mott MacDonald byla ze zadávacího řízení vyloučena, aniž by zadavatel v rozhodnutí o vyloučení uvedl, z jakých důvodů považuje zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny za neopodstatněné, z jakých důvodů uchazeč nesplnil kvalifikaci a z jakých důvodů neprokázal splnění části kvalifikace subdodavatelem,“ píše se v prohlášení antimonopolního úřadu.

Nyní záleží na dopravním podniku, jak trojici nabídek posoudí. Vzhledem k tomu, že nabídková cena tvoří šedesát procent váhy v kvalifikačních kritériích, má Mott MacDonald poměrně slušnou šanci na úspěch.

„Velmi nás potěšilo, že nám úřad dal za pravdu,“ řekl LN ředitel české pobočky společnosti Mott MacDonald Jiří Petrák. „Máme šanci vyhrát. Úsilí, které jsme vložili do toho, abychom přesvědčili ÚOHS, že jsme byli vyloučeni neprávem, je toho důkazem. Uvidíme, jak se zachová hodnoticí komise,“ dodal Petrák.

Od antimonopolního úřadu je to již druhé velké rozhodnutí během posledních několika týdnů. Před časem pozastavil kontroverzní tendry státního podniku Lesy České republiky, který kritizovaly mnohé politické strany, sdružení lesnických i dřevařských firem i mnozí odborníci. Nelíbila se mu kvalifikační kritéria, jimiž státní podnik omezil množství firem, které se mohou do zakázky přihlásit.

Dopravní podnik chyboval podle ÚOHS také nedávno v miliardové zakázce na úklid metra. Dostal proto od úřadu pokutu 800 tisíc korun. Podnik podle ÚOHS porušil zákon, když podmínkami tendru nedovoleně omezil počet zájemců o zakázku. Podnik se proti rozhodnutí úřadu odvolal.

Jedenáct kilometrů dlouhá trasa D bude stát 30 až 35 miliard korun. Ulehčit by měla hlavně vytížené trase C.

***

Projekt metra Stavba nového metra začala skandálem

Dopravní podnik plánuje postavit novou trasu metra D, která povede z Náměstí Republiky na jih Prahy do čtvrtí Libuš a Písnice.

Vypsal výběrové řízení na projekt trasy a zároveň autorský dozor stavby. Přihlásily se tři firmy – nadnárodní Mott MacDonald a tuzemské Sudop a Metroprojekt. Nejlevnější nabídku – od firmy Mott MacDonald – loni podnik vyřadil, protože firma údajně nedokázala zdůvodnit příliš nízkou nabídkovou cenu, 390 milionů korun.

Antimonopolní úřad ale po podané námitce nařídil Dopravnímu podniku nabídku vrátit zpět.

Vyloučení podle úřadu bylo neoprávněné, podnik totiž neuvedl, z jakých důvodů firma nesplnila kvalifikaci a proč považuje zdůvodnění nízké nabídkové ceny za neopodstatněné.

Mott MacDonald má slušnou šanci zakázku vyhrát. Nabídková cena má totiž mezi hodnoticími kritérii šedesátiprocentní váhu.

Autor:

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...