Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Průzkum odhalil vychýlené nosné desky, část Libeňského mostu bude zavřená týdny

Česko

  11:56aktualizováno  16:19
Část Libeňského mostu zůstane uzavřena několik týdnů, než ji podepře pomocná konstrukce. Průzkum ukázal, že se vychýlily nosné desky a docházelo k drcení betonu, informovala Technická správa komunikací (TSK). Harmonogram prací upřesní, řekla tisková mluvčí Barbora Lišková.

„Na základě sledování mostu v období dlouhotrvajících mrazů na začátku ledna 2024, kdy byl pozorován rozvoj poruch na mostě, byl iniciován projektantem dodatečný průzkum konstrukčního systému obloukového mostu,“ vysvětlila TSK s tím, že problém odhalil průzkum VUT, při kterém se endoskopickou metodou podívali do kloubového detailu.

„K poruše došlo na inundačním mostě na Rohanském ostrově v osmé městské části, který vede přes bývalé rameno řeky Vltavy a jako jediný byl postaven v mokrých podmínkách. Svou původní protipovodňovou funkci již nenaplňuje,“ uvedl pro iDNES.cz pražský zastupitel Adam Scheinherr.

„V tomto místě bylo zjištěno, že nosné kovové desky zajišťující funkčnost celého systému jsou mimo svoji správnou polohu a zároveň dochází k drcení betonu nosných prvků,“ dodala TSK.

„Inundační most zůstává zcela uzavřený pro všechny druhy dopravy. Harmonogram dalšího postupu budeme upřesňovat v příštím týdnu. Nyní musíme vyprojektovat a vyrobit konstrukci, kterou umístíme pod most. Bude se jednat o podobný princip jako v případě mostu na Vltavské,“ řekla Lišková.

Kvůli stavu mostu se sejde nově ustavená rada monitoringu, která se skládá z projektantů, odborníků z Kloknerova ústavu Českého vysokého učení technického v Praze a Vysokého učení technického v Brně, zástupců TSK a zhotovitele. „Tato rada bude pravidelně vyhodnocovat aktuální informace o stavu obloukových mostů. Na základě těchto informací rada stanoví další postup,“ dodala Lišková.

„Závada byla ostatně zjištěna právě díky kontrole nařízené dle výstupů z unikátního modelu připraveného pro plánovanou rekonstrukci Libeňského mostu. Tento model právě identifikoval mrazy jako zásadní problém. Diagnostika díky tomu závadu vzniklou z důvodu nepříznivého počasí v uplynulých dnech odhalila rychle a včas,“ uvedl Zdeněk Hřib (Piráti), náměstek primátora pro dopravu.

„To, že je v havarijním stavu, není žádné tajemství. Právě proto jsme v minulém volebním období rozhodli o rekonstrukci Libeňského mostu, kterou nikdo neřešil celých těch téměř sto let po jeho postavení. Další postup rekonstrukce nyní visí na získání všech potřebných povoleních od státu a souhlasech vlastníků okolních pozemků,“ dodal. Téma také nechá zařadit na projednání pražskými zastupiteli.

„Dle mých informací TSK pracuje na podepření a bezpečném zpřístupnění mostu po celé délce,“ uvedl Petr Hlaváček, náměstek primátora pro oblast územního a strategického rozvoje. „Havarijní stav mostu není novinkou. Od minulého volebního období proto pracujeme na jeho záchraně,“ doplnil.

Uzavřený úsek mohou chodci a cyklisté obejít po lávce ke komplexu DOCK a Štorchovou ulicí po rampě na most. Celé soumostí je uzavřené pouze pro tramvajovou dopravu, ostatní formy dopravy mohou ostatní části soumostí využívat.

„Je jasné, že z opatrnosti musel být nyní most uzavřen. Doufám, že Praha zajistí v co nejkratším čase podepření inkriminované části mostu, aby mohly znovu jezdit tramvaje. Škoda, že váháním nad rekonstrukcí ztratilo minulé vedení města tolik let. Bez této prodlevy mohlo nové přemostění již stát,“ uvedl Ondřej Gros (ODS), starosta Prahy 8.

DPP na uzavření úseku zareagoval odklonem tramvajových linek, které v kritickém místě běžně jezdí. Pro cestující také zavedl dvě náhradní autobusové linky, X1 a X94, které je přes most přepraví.

„Na místě nebyly jízdní řády, jen jeden koordinátor dopravy,“ uvedl pro redakci nespokojený cestující, kterému se ranní cesta do práce kvůli uzavřenému mostu prodloužila o 15 minut.

Upravené jízdní řády by se na zastávkách měly objevit brzy. Do jízdních řádů v aplikacích se změny propíší až v sobotu, vysvětlil Daniel Šabík z tiskového oddělení DPP.

Libeňský most je soumostí tvořené šesti mosty a byl postaven podle návrhu architekta Pavla Janáka v roce 1928. Most nebyl nikdy opravován a je ve velmi špatném stavu.

Dočasně uzavřen pro auta a MHD byl Libeňský most už v roce 2018. Předloni se při diagnostikách ukázalo, že všechny oblouky vykazují stejnou zatížitelnost jako v době stavby.

Vedení Prahy za primátorky Adriany Krnáčová (ANO) v letech 2014 až 2018 počítalo se zbouráním Libeňského mostu a jeho nahrazením novou konstrukcí. Později ale magistrát rozhodl, že dojde k opravě. Konsorcium firem, které most opraví, vede společnost Metrostav TBR a tvoří jej ještě mateřský Metrostav a projekční firmy SATRA a SHP. Práce by podle dřívějšího vyjádření ředitele TSK Jozefa Sinčáka mohly začít na jaře 2025.

Autoři: ,