Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Lidé chtějí Bártu „upeticovat“

Česko

Protesty proti zastaveným dopravním stavbám pokračují. V mnoha obcích zjistili, že ministr dopravy Vít Bárta slyší na protesty v podobě petic.

OPAVA/ZLÍN Zastavil u vás ministr Vít Bárta nějakou dopravní stavbu? Udělejte petici. Nejméně na dvou místech se už osvědčila, takže na dalších vznikají. Teď přišla řada na „liniovou“ petici na trase mezi Ostravou a Opavou.

Petice proti zastavení budování silnice tam spustilo celkem osmnáct obcí. „Petici je možné podepsat na všech radnicích,“ řekl LN tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace I/11–I/57 Martin Dostál. Podle něho se pro tento postup dohodli minulý týden a podpisů rychle přibývá. „Výsledky bychom rádi oznámili a petici předali v horizontu dnů až týdnů,“ dodal. Signatáři označují rozhodnutí ministra za nekoncepční a neekonomické, které je navíc v rozporu s programovým prohlášením vlády, protože nová trasa silnice I/11 měla odvést dopravu mimo centra obcí.

A v protestech nejsou sami: souběžně vznikla nejméně jedna podobná petice. Lukáš Machura z Hradce nad Moravicí již spustil podpisovou akci za obnovu budování silnice mezi Opavou a Ostravou. Argumentuje v ní mimo jiné zatížením míst, kudy vede odklon aut, ale i dopady na životní prostředí a úbytkem pracovních míst. „Se sdružením obcí jsme se dohodli, že obě petice poběží zároveň. Rádi bychom je také společně předali, aby bylo jasné, jaký zájem lidé mají,“ poznamenal Machura. Sám silnici denně používá a situace na ní je podle něho neudržitelná.

Iniciátoři petic mají naději: ministr na podobný postup zatím slyšel. Jeho první služební cesta vedla na sever Moravy do obcí postižných intenzivní dopravou na Slovensko, kde slíbil alespoň dopravní úpravy. Po protestech a petici v Bohumíně oznámil, že přerušení stavby mostu přes železnici v centru města byla chyba – a v důsledku toho odvolal i ředitele Ředitelství silnic a dálnic Alfreda Brunclíka.

A nyní už ministr podle zatím stále neoficiálních informací ustoupil také ve Zlíně. Tam začala petiční akce proti přerušení úprav hlavní silnice vedoucí městem. Ta se měla také ve zbývajícím úseku rozšířit ze dvou na čtyři pruhy, ale ocitla se na seznamu nežádoucích staveb. Ve stejné době, kdy zahájili obyvatelé protesty, oznámila primátorka Irena Ondrová, že zasáhl premiér a její stranický kolega Petr Nečas. Škrt prý Bártovi vymluvil. Ondrová tvrdí, že se podařilo dohodnout, že letošní peníze půjde přesměrovat do nejproblémovějších částí stavby. Nečas postup přiblíží při návštěvě Zlína 2. září.

Organizátoři většiny petic přitom naznačují, že nemusejí zůstat jen u psaní – například na silnici mezi Třincem a slovenskou hranicí už několikrát přistoupili i k protestním blokádám. A podobný postup nevylučují ani mezi Ostravou a Opavou, ani ve Zlíně. „Bylo by to až nejzazší a nejvyhrocenější řešení, zatím jsme o něm neuvažovali. Snad pochopí argumenty,“ tvrdí spolutvůrkyně petice Eva Štauderová.

***

ÚSPORY A PROTESTY

Ministra drtí firmy, politici i lidé Není možné stavět, když nemáme peníze, tvrdí ministr dopravy Vít Bárta. Zastavil všechny stavby na železnici a sestavil menší seznam těch, které zastaví na státních silnicích. Tři ze čtyř zastavených staveb jsou na severu Moravy a ve Slezsku, jen jedna na Českolipsku. Východu republiky se dotýkají i další škrty projektů, které měly teprve začít nebo byly na seznamu právě zahajovaných. To je i případ rozšiřování dvoukilometrového úseku silnice I/49 ve Zlíně, který je úzkým hrdlem na jinak již modernizované hlavní zlínské komunikaci.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!