Malé obce na Třinecku, přes které vede silnice I/11, významná tranzitní trasa s extrémně hustou kamionovou dopravou mezi Českem, Slovenskem a Polskem, považují současnou situaci za neúnosnou. Jejich zástupci proto potvrdili, že jsou připraveni zorganizovat protestní akce s případným zablokováním důležité silnice.
Podle starosty Hrádku Roberta Borského (SNK Hrádek – náš domov) projíždí jejich obcí dopravní kolona pomalou rychlostí prakticky nepřetržitě po celý den. Denně obcí projede až 25 000 aut, zejména kamionů. „Nikdo z Prahy nepochopí, jak místní lidé trpí,“ vzkázal úředníkům ministerstva.
Obce proto žádají ministerstvo dopravy a krajský úřad, aby přišly s řešením. Starosta Bystřice Ladislav Olšar (ČSSD) kvůli tomu poslal ministerstvu takzvanou bystřickou výzvu. Podle něj se nabízejí dvě možná řešení. Buď se převede doprava na jinou silnici a přes jiný hraniční přechod Bílá–Bumbálka, nebo se kamionům povolí projíždět obcemi na Třinecku pouze v noci.
Situaci v Hrádku ještě komplikuje výstavba přeložky silnice I/11 a současně probíhající stavba železničního koridoru. Hustota dopravy se zvyšuje i kvůli rostoucí výrobě automobilky Hyundai.
„Už se mi hlásí lidé, kteří jsou připraveni obsadit třeba na dvě hodiny přechody pro chodce a neustále přes ně chodit, aby zablokovali dopravu,“ uvedl Olšar. Návrhy řešení chce znát do konce měsíce.
Mluvčí Krajského úřadu v Ostravě Šárka Vlčková řekla, že problémová situace na Třinecku se odkloněním kamionové dopravy vyřešit nedá. „Kdyby se kamiony odklonily přes Frýdek-Místek, dotklo by se to ještě většího množství lidí. A zakázat jízdu kamionům a omezit jejich pohyb přes den není v kompetenci krajského úřadu, je to věc legislativy,“ uvedla. Černý Petr tak zůstává v rukou úředníkům ministerstva dopravy.
Už se hlásí lidé, kteří jsou připraveni obsadit třeba na dvě hodiny přechody pro chodce
Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání
Regionální mutace| Lidové noviny - Morava