Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Lidé omezili nákupy oblečení

Česko

PRAHA Největším tuzemským textilním obchodům loni kvůli hospodářské krizi poprvé po několika letech růstu či stagnace klesl obrat.

Celkové tržby 37 největších obchodníků s textilem se v roce 2009 meziročně snížily o 600 milionů korun na 23,4 miliardy korun. V roce 2008 jejich tržby stagnovaly na 24 miliardách korun po předchozím růstu o miliardu korun v roce 2007. Vyplývá to z přehledu největších obchodů s textilem, který sestavil odborný časopis TextilŽurnál.

„Z žebříčku je zřejmé, že ekonomická krize se v loňském roce projevila i v textilním maloobchodě. Z pohledu uplynulých patnácti let, kdy se žebříček sestavuje, je to dokonce poprvé, co v něm zaznamenal celkový součet tržeb pokles,“ uvedl TextilŽurnál. První pozici na žebříčku největších textilních obchodů loni obhájila společnost Tesco, jejíž tržby za toto zboží meziročně klesly o 2,1 procenta na 4,6 miliardy korun. Druhá byla síť obchodů New Yorker, která v roce 2009 vykázala nárůst tržeb o 13,8 procenta na 2,049 miliardy korun, a třetí byly s tržbami 1,6 miliardy korun obchody Hennes & Mauritz.

Nejvyšší pokles tržeb loni vykázala síť podnikových prodejen Oděvního podniku Prostějov, jejíž tržby se snížily o 55 procent na 400 milionů korun. OP Prostějov loni v Česku zavřel 25 prodejen a na konci roku 2009 jich provozoval 65. „Druhý nejvyšší pokles tržeb, a to o 51,6 procenta na 450 milionů korun, měl řetězec oděvních obchodů Kenvelo, který v loňském roce změnil majitele a počet prodejen této značky se snížil v ČR o 15 na 48,“ uvedl TextilŽurnál.

Naproti tomu nejvyšší nárůst obratu loni vykázala síť diskontních prodejen s oděvy Kik, jejíž tržby se v roce 2009 i díky rychlé expanzi zvýšily o 157 procent na 821 milionů korun. Společnost Kik v závěru roku 2009 na tuzemském trhu provozovala 94 prodejen. Prodejci textilu nyní zažívají těžké časy. Podle průzkumu společnosti Incoma GfK totiž přibližně třetina Čechů kvůli hospodářské krizi změnila při nákupech textilu své zvyklosti a například nakupuje méně oblečení, vybírá levnější prodejny či vyčkává s nákupem na výprodeje.

Nákupním centrům loni kvůli krizi klesla návštěvnost meziročně o pět až deset procent.

Autor: