Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Lidé šetří na vánočních nákupech

Česko

Letošní rok bude celkově pro obchodníky špatný, tržby prý nezachrání ani Vánoce

PRAHA Zvyšující se počet nezaměstnaných, stagnace mezd, nejistota. Nejenom tyto důvody nutí lidi více šetřit, což vede mimo jiné k poklesu spotřebitelské poptávky. Obchodní řetězce doufají v předvánoční nákupní horečku srovnatelnou s minulým rokem. Analytici však vidí celou situaci pesimisticky a oživení poptávky očekávají nejdříve za půl roku. A Vánoce na tom nic nezmění.

„Nemyslím si, že předvánoční období způsobí změny v maloobchodních tržbách, vždyť jen nezaměstnaných je nyní o 200 tisíc více, než tomu bylo loni ve stejnou dobu. Lidé, kteří si práci ještě udrželi, se snaží spíše něco uspořit. Proto opravdu nevidím žádný důvod v tom, proč by měly růst maloobchodní tržby v době Vánoc,“ řekl analytik ČSOB Petr Dufek. Podle něj je sice v nákupních centrech pořád hodně lidí, avšak otázkou je to, co mají v košíku. „To je daleko podstatnější věc než počet návštěvníků,“ dodal Dufek.

Náznak zlepšení Za uplynulý víkend zaznamenali někteří obchodníci poprvé za letošní rok mírné zvýšení tržeb. „Tento víkend byl pro nás lepší než ten loňský,“ řekl ČTK jednatel společnosti Globus ČR Petr Vyhnálek. Vyšší tržby podle něj zřejmě souvisejí s předvánočním výprodejem, který hypermarkety Globus zahájily v pátek. Vyhnálek podotkl, že tento týden byl navíc výplatní termín .

Přesto analytik společnosti Atlantik FT Petr Sklenář očekává, že se maloobchodní tržby za letošní rok propadnou plošně zhruba o čtyři procenta. „Letošní rok bude horší než loňský. Pro řadu obchodníků bude naprostá novinka, minimálně za posledních deset let, že jim výrazně klesnout tržby. Můžeme to vidět napříč celým trhem,“ řekl Sklenář. Když pomineme propady prodejů aut, které činily za prvních devět měsíců letošního roku skoro 12 procent, největší útlum byl za stejné období zaznamenán u elektroniky a nábytku, a to o šest procent. Následují knihy a papír s propadem tržeb o 3,9 procenta, u oblečení o 2,2 procenta. „Data jsou sice za prvních devět měsíců roku, ale lze vidět, že ty propady se v posledních měsících zesilují. O Vánocích se to podle mě nezlepší vůbec čili budou záporné prodeje i ve zbytku letošního roku,“ dodal Dufek.

Boj o zákazníky Obchodní řetězce se však nevzdávají „Zákazníci jsou letos při výběru vánočních dárků opatrnější, proto jsme výrazně rozšířili sortiment o zboží s nízkou cenou a slevy nabízíme v průběhu celého vánočního prodeje, tedy od poloviny října,“ uvedla tisková mluvčí obchodního řetězce Tesco Eva Karasová, podle ní jsou letošní nárůsty prodeje během adventních víkendů obdobné jako loni.

Podle průzkumu GE Money Bank každý Čech za vánoční dárky letos utratí v průměru 6276 korun.

Za jídlo, pití, stromeček a další položky utratí Češi v průměru 3463 korun a více než dvě třetiny z nich hodlají letos utratit stejnou částku jako v loňském roce.

„Pokles cen potravin nebo pohonných hmot pomáhal udržet donedávna spotřebu na určité výši i při nižších výdajích. Řekl bych, že tento pozitivní efekt se již vyčerpal a naopak pokračuje utahování opasků v této rostoucí nezaměstnanosti,“ sdělil Sklenář k rozsáhlým slevám řetězců.

Ani v příštím roce neočekává v tržbách zlepšení: „Úspěchem bude nepatrný růst o jedno až dvě procenta. Ale to nebude dříve než v prvním čtvrtletí.

Pro příští Vánoce je však již šance, že by už nemuselo docházet k poklesu tržeb. Neočekávejme však také rapidní růsty,“ uzavřel Sklenář.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!