Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác
130 let

Lidovky.cz

Lidé uvidí i do komínů lokomotiv

Česko

Nové železniční muzeum by mohlo vzniknout v Olomouci. Nadšení je, potřeba by ale byly stovky milionů korun. A ty nyní začínají iniciátoři projektu shánět.

OLOMOUC Mělo by být moravským srdcem světa parních i jiných lokomotiv, pražců a kolejí. Znovu se naplno rozhýbala jednání o vytvoření olomouckého železničního muzea, které by přímo sousedilo s tamním vlakovým nádražím.

Dnes se trošku symbolicky na místě možných expozic uskuteční celostátní oslavy Dne železnice. „Vrcholí jednání o ustavení obecně prospěšné společnosti, která by muzeum připravila a provozovala,“ potvrdil Josef Tomeček z Nadace Okřídlené kolo, která stála u zrodu myšlenky. Kromě fondu se mají na vzniku muzea podílet olomoucké hejtmanství a radnice, železničářské odbory a Národní technické muzeum v Praze.

Právě pražské muzeum nyní ale mění vedení, a není jasné, jak se k účasti na moravském projektu postaví – samo totiž má za stovky milionů korun v sousedství Masarykova nádraží v hlavním městě budovat nové útočiště pro své železniční sbírky.

Někdejší vedení ministerstva kultury v čele s Vítězslavem Jandákem uvažovalo o tom, že by celá nová expozice Národního technického muzea vznikla místo v Praze v Olomouci, nakonec však návrh odložilo a zůstalo u původní, pražské varianty. A olomoucký záměr se tak vyvíjí samostatně.

„V konkurenci ale nebudeme, chceme se více soustředit na infrastrukturu, připomínat kromě vozidel i tratě. I proto spolupracujeme,“ připomíná Tomeček.

Na olomoucký projekt se připravují i České dráhy, které nyní tamní areál z velké části využívají. „Půjde o pozemky a další propojení, můžeme jednat třeba o zapůjčení některých vozidel, která máme dílem v našem vlastním muzeu v Lužné u Rakovníka a dílem rozmístěná po republice,“ připomněla mluvčí drah Kateřina Šubová. Muzeum Českých drah v Lužné je momentálně největším svého druhu v republice, vystavuje totiž nyní i některé části železničních sbírek Národního technického muzea.

Odhady nákladů na vybudování muzea v Olomouci se pohybují kolem půl miliardy korun. Podle studie společnosti Stavoprojekt by na místě dnešní točny a rotundy pro odstavení lokomotiv měl vyrůst velký prosklený objekt. „Původně jsme se zabývali možností, že by zůstala zachovaná původní točna i okolní budovy, ale ukázalo se, že je lepší je nahradit. Nenabízely totiž tolik prostoru, kolik je potřeba – nicméně historickou polohu udržíme,“ řekl LN Luděk Šťastný ze Stavoprojektu. V nitru nové budovy by byly vystaveny historické stroje, a dokonce by se i tam skrývala točna, která by umožnila vyvezení exponátů na běžnou železniční síť. Byly by tak možné předváděcí jízdy i jednoduchá výměna vystavených vozidel.

Netradiční pohled na parní i jiné krásky by pak měli návštěvníci z lávky nad kolejemi – mohli by si užít pohledů do komínů i na střechy bez obav z toho, že se budou dusit dýmem při pohledu z mostu na projíždějící lokomotivu.

Autoři ale zdůrazňují, že areál může vznikat postupně, podle toho, jak dají aktéři dohromady potřebné finance. Návštěvnost takového komplexu by mohla dosahovat až desítek tisíc lidí ročně, takže by byl i turistickou atrakcí.

Tvůrci přitom v Olomouci chtějí představit i vozidla, která se starala o údržbu tratí – třeba kolejové jeřáby, podbíječky či parní sněhovou frézu. „Legionářská obec by ráda připomněla soupravu, která jim sloužila při cestách po Sibiři,“ dodal Tomeček.

O tom, kdy muzeum vznikne, si zatím nikdo netroufá mluvit. Všechny náležitosti včetně projektu a shánění peněz by totiž měla zaštítit nová obecně prospěšná společnost. Ta bude koordinovat samotné muzeum, souběžně však olomoucký magistrát musí říci, jak využije okolní prostor. Připadá v úvahu u něj vybudovat například další část dopravního přestupního uzlu. „Stejně jako nedávno dokončené úpravy přednádražního prostoru by i ten zanádražní mohl dostat novou podobu,“ připomíná Šťastný.

***

DEN ŽELEZNICE V budoucím muzeu jen „na zkoušku“

* Národní den železnice se uskuteční dnes z velké části právě v prostorách, kde by mohlo být olomoucké železniční muzeum.

* Akce se koná dnes od 10 do 18 hodin v areálu olomouckého hlavního nádraží a v prostorách motorové remízy Depa kolejových vozidel Olomouc * V depu, které by mělo být srdcem muzea, železničáři vystaví například historické lokomotivy známé pod přezdívkami Albatros a Rosnička, ale i polská Piekna Helena či slovenský Zelený Anton.

* Připraveny jsou také jízdy historickým vlakem mezi Olomoucí a Uničovem nebo prohlídka Masarykova salonního vozu a salonního vozu Františka Ferdinanda d’Este či vůz, ve kterém návštěvníci uvidí funkční modelové kolejiště.

* Pro nejmenší návštěvníky bude Kinematovlak promítat dětské filmy a přistaven bude také dětský Vláček-Hráček.

Odhady nákladů na muzeum v Olomouci se pohybují kolem půl miliardy korun

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor: