Romantický ostrov Santorini je jeden ze symbolů Řecka - mimo jiné i díky ikonickým modrým kupolím na bílých budovách, které zdůrazňují barvu okolního moře. Německý řetězec Lidl proto pro svůj „řecký týden“ v Evropě použil v propagačních materiálech i na obalech jogurtů, oliv či sýrů feta fotografii místní scenérie. Odstranil z ní však křesťanskou symboliku.
Lidl použil v letáku modela tmavé pleti. Kritice rasistů neustoupí |
„Design obalu nebyl navržen v České republice, ale byl vytvořen mezinárodním týmem. Součástí naší obchodní politiky jako mezinárodní obchodní společnosti je zachování náboženské a politické neutrality,” cituje server Novinky.cz vyjádření Kateřiny Jaškové z oddělení firemní komunikace Lidlu.
Marketingový přešlap vedl k řadě negativních reakcí uživatelů na oficiální facebookové stránce společnosti. Nejprve se objevily v zahraničí. „Jsem šokován obchody Lidl, které sice prodávají výrobky (z Řecka, pozn. red.), ale vymazaly část jeho krajiny a jeho kultury,“ cituje belgická televize RTL jednoho ze zákazníků. Podobně se k rozhodnutí řetězce postavili čeští klienti, na Facebooku výrazně převažují nesouhlasné komentáře. „Nesouhlasím a je mi odporné retušování křížů na kostelech v rámci vaší kampaně. Budu minimalizovat jakékoli útraty v řetězci,“ uvádí například jeden z rozhořčených uživatelů Facebooku na oficiální stránce Lidl v Česku.
Jsem šokovaný a mám strach, prohlásil model tmavé pleti z letáku Lidl |
Někteří Češi v souvislosti s kontroverzním krokem Lidlu připomínají událost z ledna tohoto roku, kdy se na letáku v řetězci Lidl objevil model černé pleti a obchodní řetězec čelil na sociálních sítích nenávistným útokům. „Jak mně byl černoch na vašich letácích absolutně jedno, tak to, co jste předvedli s řeckými kostely je absolutně nepřípustné,“ napsal jiný uživatel, který rovněž vyjádřil své rozhořčení nad marketingovým krokem řetězce.