Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav

Lidský genom se během života mění

Česko

GENETIKA

WASHINGTON Lidský genom se v průběhu života jedince mění podle životního prostředí, v němž se člověk pohybuje, a také podle toho, jak se stravuje. To by vysvětlovalo vznik onemocnění, jako je rakovina, v průběhu stárnutí. Vyplývá to z výzkumu zveřejněného časopisem Journal of the American Medical Association. Výzkumníci z univerzity Johnse Hopkinse v americkém státě Maryland zjistili nejen to, že epigenetické stopy na DNA se proměňují v průběhu života, ale také že rozsah těchto změn je stejný u příslušníků jedné rodiny. „Začínáme zjišťovat, že epigenetika je v lůně moderní medicíny, protože k epigenetickým změnám může na rozdíl od sekvencí DNA, které jsou v každé buňce stejné, docházet pod vlivem stravovacího režimu nebo při vystavení faktorům životního prostředí,“ uvedl Andrew Feinberg, profesor molekulární biologie a genetiky na lékařské fakultě univerzity Johnse Hopkinse. Epigenetika se zabývá změnou chování genů a také tím, jak se geny mění následkem chování lidí. Sleduje mechanismus umožňující buňkám udržovat integritu genomu. Vědci provedli analýzu vzorků DNA zhruba 600 lidí, a to nejprve z roku 1991 a poté z let 2002 až 2005. V třetině případů pak našli epigenetické změny. Ty by mohly být i dědičné, což by vysvětlovalo, proč jsou některé rodiny více postihovány nemocemi než jiné.