Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Literatura zlatých šedesátých

Česko

Vrychlém sledu vyšly nedávno tři ze čtyř dílů obsáhlých Dějin české literatury 1945–1989. Zevrubnou vizitu čtyřicetileté domácí slovesné tvorby vykonal kolektiv autorů Ústavu pro českou literaturu, přičemž garantem se stal jeho ředitel Pavel Janoušek. Původní koncept se zrodil ve spolupráci s dnes již nežijícím Vladimírem Macurou.

Autorský kolektiv odvedl velmi kvalitní práci, pokud ovšem vytkneme předem do závorky dvě pochybnosti o koncepci. Za prvé – úvodní slovo v prvním svazku se příliš vágně vypořádává s použitou metodologií. Hlavní editor to v následných polemikách v tisku ne dost přesvědčivě vysvětluje snahou rozejít se s dobou, která bez náležité metodologie neudělala ani krůček. Za druhé – přestože se autoři poctivě snaží poukazovat na vývojové tendence, v knize by mohly být těsněji propojeny děje ve společnosti, rozmanité literární druhy a autorské osudy s texty samými. Rozdělení do kapitol způsobuje, že se například o problémech časopisu Tvář hovoří na třech různých místech. Porozumění literárnímu dění by zřejmě více pomohlo, kdyby dobové kontexty nebyly uvedeny v úvodu, ale procházely celým svazkem.

Jinak nutno ocenit hned několik kvalit nových Dějin. Autoři se vraceli přímo k dílům, která nově přečetli. Přitom se snažili nebýt elitářsky uzavření: píšou nejen o literatuře ověřených kvalit, ale také o méně hodnotných dílech poplatných požadavkům stranické ideologie či o populární próze. Nesamozřejmé a užitečné je také rozšíření pojmu literatura na drama, faktografická díla a texty uváděné v prostředí filmu, rozhlasu a televize. Při seskupování děl podle příbuzných motivů či tvůrčích postupů lze nalézt dílčí nové postřehy, ale k dramatičtějšímu přehodnocení dosavadních pohledů na dějiny české literatury autoři nepřikročili.

Každý z dosud vydaných svazků má své centrální téma. První díl trauma války, druhý díl komunistický nátlak na kulturní sféru, pomyslným tématem třetího dílu je motiv každodennosti v literatuře a návrat individuálního hlediska. Souhrnný pohled navíc umožnil vysledovat určité klíčové body v rámci daného desetiletí: rok 1963 jako zrod autorského „mnohohlasí“, rok 1966 jako novou etapu historické prózy apod.

Značný důraz na „myšlení o literatuře“ a literární život v úvodních kapitolách knihy i časté užívání specifického žargonu typu „lyrický subjekt“ potvrzují, že dílo napsali především literární badatelé. V zásadě jsou však Dějiny velmi čtivé, styl přehledný a výrazově bohatý.

Ke každému z dílů Dějin je přibaleno CD se zvukovými archivními nahrávkami, které recenzenti bohužel přehlížejí. Přitom CD s autentickými hlasy spisovatelů zpřítomňuje ducha doby i jmenovaných autorů více, než dokáže psané slovo. František Hrubín z roku 1959 s až mrazivě soudružskou dikcí, školený projev Vladimíra Neffa, neobvykle akcentovaný hlas Bohumila Hrabala i odpovědi literátů na Proustův dotazník jsou obsahově i formálně jedinečnými dokumenty. Kdyby nebyl vydavatel nucen z ohledů na autorská práva zařadit z několika rozhlasových her pouze ukázky, ale celá díla, jen toto CD by stálo za prodejní cenu knihy. I tak tu najdeme několik hodin k poslechu; drobnou nepříjemnost představuje jen absence stopáže ukázek či detailů o kontextu nahrávek.

***

VYŠLO ČESKY Dějiny české literatury 1945–1989. Díl III. 1958–1969 Pavel Janoušek a kolektiv Vydalo nakladatelství Academia. Praha 2008. 692 stran + CD.

Autor: