Olčík je totiž dálniční policista a jeho prací je stíhat piráty silnic na západním úseku dálnice D5 od Plzně po Rozvadov. Před několika týdny dostal do rukou novou zbraň – výkonný stroj Volkswagen Passat R36. Tedy vůz s více než třílitrovým motorem a maximální rychlostí 250 km/h.
Aby mohl mladý podpraporčík jezdit s takovýmto vozem, musel na školení. „Společně s dvanácti kolegy jsme vyjeli na polygon do Mostu. Tam jsme se učili ovládat auto v extrémních situacích. Prošli jsme například školou smyku,“ popisuje Olčík mostecké školení. To však nebyl jeho jediný kurz. Dále se musel naučit ovládat nové měřící radarové zařízení Polcom, protože ne vždy sedí ve zbrusu novém passatu na místě řidiče.
Reportáž z dálnice D5 o stíhání silničních pirátů si přečtěte ve středečním vydání deníku |
To se mu poštěstí asi desetkrát do měsíce. Když má službu, za volantem dálničního speciálu stráví skoro dvanáct hodin vkuse. „Jezdí se přes den i v noci,“ doplňuje Olčík.
Nový passat je podle něj dobré auto. O mnoho lepší než předešlý speciál Škoda Octavia, který je nyní zaparkován v garáži dálničního oddělení. Největší výhodou nového vozu ale není podle Olčíka jeho výkonný motor, ale zbarvení. Narozdíl od svého předchůdce je totiž passat vyveden v šedomodré barvě bez policejních znaků. „Kdybychom měli pomalované auto, téměř nikoho bychom nechytli,“ myslí si Olčík.
Ten se při stíhání pirátů často řítí po dálnici rychlostí vyšší než 200 km/h. Kde má hranici rizika?
„Nedá se to jednoznačně určit. Záleží to na situaci. Na počasí nebo hustotě provozu,“ říká mladý policista. Doma by Olčík superrychlého Passata nechtěl. „Já bych se v něm zabil,“ říká v nadsázce.