Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Lokomotiva jezdí na baterii

Česko

OSTRAVA Akumulátorovou lokomotivu, která jezdí na baterii, vyvinula trojice firem a technická univerzita v Ostravě. Patentované vozidlo nezatěžuje životní prostředí jako motorová lokomotiva.

Zkušební provoz prototypu AKU lokomotivy podle Romana Smelika ze spolupracující firmy Arrow line prokázal, že náklady na její provoz jsou desetinové oproti motorové lokomotivě. Cena je naopak srovnatelná a pohybuje se mezi 12 a 15 miliony korun. Většinu nákladů na projekt pokryl příspěvek Evropské unie.

Lokomotiva je určena hlavně pro vlečky a logistické dopravní terminály. Lokomotiva vážící 42 tun si s sebou vozí akumulátorovou baterii, která má zhruba třetinovou váhu. „Nabíjí se v noci, kdy je nadbytek elektrické energie. Po jednom nabití dokáže jezdit v kuse dvě osmihodinové směny. Nevypouští emise ani prach a může plně nahradit staré lokomotivy,“ řekl Smelik. Nejvyšší rychlost AKU lokomotivy je 30 kilometrů za hodinu, což vyhovuje vlečkám, na nichž je nejvyšší povolená rychlost 25 kilometrů za hodinu.

Tuzemský patent na AKU lokomotivu získala trojice ostravských vynálezců od Úřadu průmyslového vlastnictví loni v dubnu, o přidělení evropského patentu se bude teprve rozhodovat. Nyní má lokomotiva získat od drážního úřadu průkaz způsobilosti pro ostrý provoz.

Jedna z podstat patentu vychází z rekuperace energie – součástí lokomotivy je zařízení, které umí při brzdění vyrábět energii a vracet ji zpět do akumulátorové baterie. Tím se liší od několika pokusů o akumulátorové lokomotivy, které se už na tuzemských kolejích objevily. Většina sloužila na průmyslových úzkorozchodných železnicích, například v dolech.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor: