Čtvrtek 23. května 2024, svátek má Vladimír
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Londýnské taxíky ovládnou Číňané

Česko

Čínský koncern Geely, který kupuje automobilku Volvo, jedná také o ovládnutí výrobce tradičních londýnských taxíků. Část výroby chce přestěhovat do Šanghaje.

LONDÝN Tradiční černé londýnské taxíky by mohly mít již brzy visačku „Vyrobeno v Číně“. Čínská skupina Geely jedná o zvýšení svého podílu ve ztrátovém výrobci taxíků Manganese Bronze. Po získání kontrolního podílu ve firmě počítá s dalším přesunem výroby z továrny v Coventry ve střední Anglii do čínského Šanghaje, kde již nyní vyrábí některé součástky. Informovala o tom agentura Reuters.

Společnost Manganese Bronze ve středu uvedla, že plánuje vydání nových akcií, které by koupilo právě Geely. To by umožnilo čínské firmě zvýšit svůj podíl ve skupině, která měla ve středu hodnotu necelých 26 milionů liber (asi 737 milionů korun), ze současných dvaceti na 51 procent.

„Je to pro nás tak trochu bod zlomu,“ řekl agentuře Reuters výkonný ředitel Manganese Bronze John Russell, poté co skupina zveřejnila za rok 2009 ztrátu před zdaněním ve výši 7,3 milionu liber (skoro 207 milionů korun). „Vidíme, že nám spolupráce s Geely na výrobě TX4 přináší bezprostřední prospěch. Nyní jsme v bodě, kdy můžeme přemýšlet nad tím, že budeme s naším čínským partnerem budovat užší vztah,“ dodal. Jeden z manažerů Geely však agentuře Reuters řekl, že firma ještě o zvýšení svého podílu v britském výrobci nerozhodla.

Válka taxíků Černé taxíky od Manganese jsou tradičně spojovány s Londýnem, kde je řídí speciálně proškolení řidiči. Ti musí složit náročný test známý jako „knowledge“ (znalosti), který má prokázat, že znají všechny silnice, památky a zajímavá místa v okruhu šesti mil (9,7 kilometru) od centrálního londýnského vlakového nádraží Charing Cross.

Situace na trhu s londýnskými taxíky, který kdysi ovládal Manganese, se však posledních 18 měsíců radikálně mění. Firmě vyrostla tvrdá konkurence ve společnosti Eco City Vehicles, která prodává speciálně upravené automobily Mercedes Vito. Vozy mají řiditelná i zadní kola, aby splnily požadavky na poloměr otáčení, které londýnská doprava vyžaduje a jsou přístupné i pro vozíčkáře. Firma Eco City Vehicles již získala na londýnském trhu podíl 30 procent a v kontrastu s plány svého konkurenta oznámila, že chce zvýšit produkci v Coventry a přijmout zde nové zaměstnance.

Společnost Manganese Bronze, která přestala vyplácet dividendy v roce 2008, ve středu uvedla, že po přesunu výroby šasi a karoserií z Coventry do Šanghaje zruší dalších 60 pracovních míst. Zároveň zdůraznila, že konečné montáže zůstanou v Anglii a všechny dovážené díly budou procházet přísnou kontrolou, zda vyhovují britským normám i ještě přísnějším firemním standardům. Firma již dříve snížila počet zaměstnanců na přibližně 359. Na svém vrcholu před vypuknutím krize zaměstnávala více než 500 lidí.

Coventry je přitom tradičním místem výroby londýnských taxíků, které bývaly označeny tabulkou „S hrdostí vyrobeno v Coventry“.

Podle analytiků ze společnosti Collins Stewart by však mohlo Geely Manganese Bronze, které se potýká nejen s klesajícím podílem na trhu, ale i s technickými problémy svých vozů, zachránit. „Nové akcie by mohly vynést 14 milionů liber v hotovosti, a snížit tak závislost firmy na půjčkách,“ uvedli.

***

Taxi TX4 Londýnská legenda vyrábí se od roku 2007 jedná se o třetí generaci moderního nástupce Austinu FX4 (ten se vyráběl v letech 1958-1997) TX4 předcházely podobně vypadající modely TX1 (1997-2002) a TX2 (2002-2007) jako důvod, proč po modelu TX2 nebyl žádný TX3, ale rovnou se přikročilo k číslu 4, se uvádí to, že motor splňuje Euro IV. Označení TX4 však má také odkazovat na slavný Austin FX4 TX4 pohání čtyřválcový turbodiesel VM Motori o objemu 2,5 litru a výkonu 100 koní od společnosti Ford, spotřeba 1 895 kg těžkého automobilu je 10 litrů na 100km ve městě a 8l na 100km činí kombinovaná spotřeba, k dispozici je manuální i automatická převodovka cena TX4 začíná na 29 910 librách (téměř 850 tisíc korun) loni bylo vyrobeno 1724 vozů TX4, automobil se vyváží do 60 zemí světa

Autor: