Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Lucier se zájmem obývá náš svět

Česko

Američan Alvin Lucier (1931) je z těch skladatelů soudobé vážné hudby, kteří se spíše než o komplikovanou formu zajímají o samotnou povahu zvuku, snaží se docílit maximálního účinku za použití minima prostředků. Jejich hledání nemá povahu intelektuálních konstrukcí uměleckých škol, nýbrž průzkumu fyzikálních vlastností zvuku.

Fascinují jej fenomény typu echolokace, mozkových vln, akustických vlastností prostor a vizuální reprezentace zvuku. Jedním z jeho nejslavnějších kusů je I Am Sitting in a Room – skladba, v níž sedí v místnosti a čte na magnetofon text začínající slovy „Sedím v místnosti…“ Nahrávku poté ve stejné místnosti přehraje a zvuk vycházející z reproduktorů opět nahraje – a takhle ještě několikrát, až se ze srozumitelného textu stane záznam fungování akustiky místnosti a postupné ztráty věrnosti při práci se zvukovou technikou.

V jiných dílech Lucier pracuje s oscilátory, magnety, dráty a zesilovači. Od 80. let ale píše i pro konvenční nástroje a čtveřici skladeb tohoto druhu nyní představuje na 2CD Almost New York.

Lucierovy skladby pro živé hráče na živé nástroje nepředstavují virtuózní výzvu: skladatel v nich zkoumá, zda to, co podnikal se zapojením elektroniky, půjde i bez ní. Proto si z obou disků můžeme vychutnat rytmické pulzace vznikající, když jsou dva nástroje naladěny v určitém intervalu; zdánlivě se jedná o výrazně lineární hudbu bez jakéhokoli děje, při pozorném poslechu se ale začnou projevovat fyzické vlastnosti zvuku a jejich fungování v rámci místnosti, aparatury i ve vztahu k pohybu posluchače po místnosti. Podobně jako hudba minimalistů La Monte Younga a Philla Niblocka působí Lucierova tvorba převážně fyzicky a navzdory zdánlivé neokázalosti je po čertech dobrodružná a interaktivní.

První ze čtveřice skladeb, Twonings, je souborem osamocených tónů hraných v unisonu violoncellem a klavírem. Cellista hraje v čistém ladění, klavírista v temperovaném, dozvuky tónů tedy rytmicky interferují. S podobným jevem pracuje i Almost New York pro jednoho hráče na pět fléten – od kontrabasové po pikolu. Dlouhé tóny, které vyluzuje, se ozývají v pomyslném středu písmene X tvořeného snižujícími se tóny dvou oscilátorů. Broken Line rytmických vibrací dosahuje postavením tónů klavíru a vibrafonu proti glissandu flétny. Celé druhé CD zabírá skladba Coda Variations pro šestipístovou sólovou tubu. Jedná se o sedm permutací osmi závěrečných tónů a zdvojených pauz tubového partu skladby Mortona Feldmana Durations 3, z jejíž partitury Lucier odvodil i parametry pro mikroladění.

Lucier jako skladatel nestárne, staví totiž na neotřesitelných fyzikálních základech, z jejichž zdánlivé samozřejmosti dokáže vypíchnout to pozoruhodné. Nekonstruuje vlastní světy; se zájmem obývá ten, do nějž se narodil.

Autor je hudební publicista

Alvin Lucier: Almost New York

Pogus, 2011

Regionální mutace| Lidové noviny - Čechy

Autor:

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...