Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Luxusní turistika je znovu v kurzu

Česko

PAŘÍŽ Cesty kolem světa první třídou, najímání jachet ve Středozemním moři nebo luxusních hotelů v afrických rezervacích. Po roce 2009, který byl zastíněn hospodářskou krizí, se luxusní turistika pomalu zase vrací do svých kolejí, napsala agentura AFP.

„Loni jsme si sáhli na dno. Od té doby zaznamenáváme pomalý vzestup. Zima byla nevýrazná, ale červenec se vrací na úroveň roku 2008, který byl velmi pěkný,“ říká ředitel cestovní společnosti Nosylis specializující se na luxus Frédéric Savoyen.

Dovolené za 10 000 eur (zhruba 260 000 korun), jejichž prodej loni značně poklesl, se vracejí, dodává. Naopak dovolené za velmi vysoké částky zůstaly krizí neovlivněny.

Podle ředitele agentury Tapis Rouge Barta de Foura zažívá luxusní turistika skutečnou obrodu. Agentura, jejíž obrat je z více než třetiny tvořen dovolenými nad 30 000 eur (780 000 korun), doufá, že jejích služeb letos využije 1500 zákazníků, zatímco loni jich bylo jen 900.

Oblibu si znovu získávají zejména hotelové domky se čtyřmi až pěti pokoji v Africe, kde lidé mohou pobývat s přáteli nebo rodinou.

„Často s sebou prarodiče berou děti nebo vnuky,“ dodává Bart de Four a jako příklad uvádí oslavy 40. výročí svatby jednoho páru, který si rezervoval plavbu se zastávkou na Korsice pro tucet osob za 100 000 eur (2,6 milionu korun).

Dokonce i cesty kolem světa zažívají znovu rozkvět, konstatuje Michel Deparis, ředitel agentury Connaisseurs du Voyage, která se specializuje na tento typ cest. „Loni jsme příliš neutrpěli, protože cesty kolem světa se plánují dlouho dopředu. Není to týden na Baleárách!“ zdůrazňuje.

Deparis soudí, že letos prodá cest kolem světa v luxusní kategorii mnohem více, možná až dvacet oproti loňským dvanácti. Chování zákazníků se však změnilo. „Klientela se stala velmi náročnou. Očekává více služeb v ceně, jako je hlídání dětí či rezervace stolu v restauraci,“ vysvětluje Savoyen.

Heslem mladých vedoucích pracovníků nebo lidí pracujících na volné noze, kteří okusili luxusní cestování před krizí a loni se jejich příjmy ztenčily, se stalo užít si co nejvíce za své peníze.

„Nemám už zákazníky, kteří mi dříve říkali: Mám 50 tisíc eur, co mi nabídnete?“ zdůrazňuje Savoyen. „Lidé spíše vyhledávají exkluzivní turistiku ušitou na míru,“ dodává Bart de Four.

Význační zákazníci chtějí ukázat svým dětem jiné kultury, chtějí zažít neobvyklé věci, jako je buddhistický obřad nebo lov s rybářem. Pokud jde o destinace, jsou oblíbenými cíli Namibie a Botswana, stejně jako Indický oceán, Čína nebo Spojené státy. Zvětšuje se však také zájem o Latinskou Ameriku, poněvadž se tu otevírá široká nabídka luxusních hotelů, například v Brazílii, Chile nebo Peru, uvádí Savoyen.

Luxus se stává požadavkem také zájezdů last minute. Klienti stále častěji surfují po internetu, než si vyberou agenturu z pohledu ceny a ochoty rezervovat přesně ten pokoj, který si vyberou.

Autor: