Podle expertů se Maďaři pro zisk povolení rozhodli i proto, že pravděpodobně švédské stroje po uplynutí pronájmu odkoupí. Česká strana naopak stále zdůrazňuje, že budoucnost stíhacího letectva nemá konkrétní obrysy a pro současné úkoly nad republikou se obejde bez leteckých tankerů.
Maďarské gripeny čerpat mohou, české svolení nemají
BRUSEL/PRAHA V souvislosti s možností nasazení čáslavských gripenů nad Libyí se minulý týden rozjel spor mezi českou armádou a švédským výrobcem letounů. Při této misi by stíhačky musely dočerpávat palivo ve vzduchu, českým letounům však chybí potřebná povolení. „Tuto certifikaci zabezpečuje výrobce letounu u států, jež mají ve své výzbroji letouny tankery,“ vysvětlila mluvčí českého generálního štábu Jana Růžičková. Jenže švédská strana se brání. Její letouny umí spolupracovat s většinou používaných vzdušných cisteren. „Gripen je kompatibilní s několika různými tankery americké armády i NATO,“ tvrdí Bengt Littke, ředitel programu Gripen pro Českou republiku. Jasno v rozepři udělala až zpráva Severoatlantické aliance z loňského ledna, která upřesňuje, kdo a za jakých podmínek může čerpat z amerických tankerů KC-10 a KC-135, které podporují bojové letouny při akcích NATO. Z dokumentu vyplývá, že o časově omezené certifikace si žádá každá armáda sama. A tak zatímco Češi souhlas nemají, Maďaři, kteří stejně jako čáslavská letka používají čtrnáctku pronajatých gripenů, mají certifikát od dubna roku 2009.
V matematice je vidět zhoršení. Velký problém dělala úloha se švadlenami, říká šéf Cermatu po přijímačkách na SŠ
Nové obavy Ukrajinců v Česku: pobyt získá málokdo a muži v povolávacím věku budou pod větším tlakem
Pravý důvod konce hlavní hygieničky? Podle expertů Svrčinová podcenila nemoc, která zaplavila Česko
Prodej pozemku k bydlení, 2436 m2, Smržovka, ul. Údolní
Údolní, Smržovka, okres Jablonec nad Nisou
2 490 000 Kč