Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Made in DDR se vrací do módy

Česko

Z původních východoněmeckých značek přežilo jen 17 procent. Dnes slaví nečekané úspěchy

BERLÍN Značky z bývalého Východního Německa jsou opět hitem. Výrobci sází na známost a důvěru v tyto výrobky a těší se z vysokých prodejů. Od pádu Berlínské zdi uplynulo už přes 20 let. V tu chvíli se značky a výrobky bývalého Východního Německa ocitly v nemilosti a úspěchy slavilo zboží jen ze Západu. Z původních východoněmeckých značek přežilo podle studie společnosti MDR-Werbung pouhých 17 procent. Ale právě tyto značky dnes slaví úspěchy.

Jejich úspěch přitom nebyl úplně snadný. Některé z nich, jako třeba nápoj Vita Cola, oříškovo-nugátová pomazánka Nudossi nebo tvarohy Leckermäulchen, na několik let po pádu Berlínské zdi dokonce úplně zmizely. Od poloviny až konce devadesátých let se pak jejich výroba v původních místech bývalé NDR začala obnovovat. A například nápoj Vita Cola dnes ve spolkové zemi Durynsko drží první místo mezi nealkoholickými nápoji. Její spotřeba tak překonala i Coca-Colu.

Očividným projevem zájmu je také v poslední době rostoucí počet internetových obchodů, které nabízejí výhradně výrobky a značky, které původně pocházejí z bývalé Německé demokratické republiky. A také v obchodech mají stále více místa výrobky, které mají svou minulost v někdejším Východním Německu. Neděje se to přitom náhodně, orientace na značky bývalé NDR je součástí promyšlené marketingové strategie. Například řetězec Penny se chlubí nabídkou téměř z 30 procent pokrytou výrobky z východního Německa. Ať už mycí prostředky Spee, sekt Rotkäppchen, kosmetika Florena nebo třeba cigarety f6, tato jména jsou známá po celém Německu. Fakt, že značky bývalé NDR jsou opět v trendu, ovšem neplatí pro celou zemi. Ve spotřebě těchto produktů je obrovský rozdíl mezi novými a starými spolkovými zeměmi. Podle průzkumu MDR Werbung například sekt Rotkäppchen, jehož výrobce je často uváděn jako příklad úspěšného východoněmeckého podniku, který přežil pád zdi, pravidelně kupuje téměř 50 procent obyvatel nových spolkových zemí. Oproti tomu tuto značku volí jen každý desátý Němec ze západu. Úspěchu těchto značek přeje podle průzkumu současný silný retro trend a „ostalgie“ (nostalgie po době bývalé NDR). Podle výsledků průzkumu je také zásadní orientace východoněmeckých spotřebitelů na značku. Za nejdůležitější faktor úspěchu považuje 80 procent dotázaných manažerů v této oblasti známost značky z dob před pádem zdi. Polovina z nich pak považuje za nejdůležitější kvalitu zboží a jen třetina dává na první místo inovaci.

Podle Claudia Lieberwirtha, který pochází z východní části Německa a výrobky z téhle oblasti pravidelně kupuje, stojí za návratem východoněmeckých značek u mladších generací především vzpomínky na dětství. „Tím, že tyhle výrobky kupuji a například místo Arielu si vždy vyberu Spee, se zároveň snažím alespoň trochu podílet na tom, aby se východ země rychleji zvedl. Samozřejmě také chci, aby výrobky z bývalé NDR vydržely na trhu co nejdéle,“ řekl Claudio Lieberwirth. Podle něj i jeho známí upřednostňují výrobky z NDR, a jak říká, bude to asi kombinací „ostalgie“ a známosti značky.

Vedle starších lidí jsou hlavními spotřebiteli východoněmeckých produktů zřejmě studenti. „Sama některé ze značek z bývalé NDR kupuji pravidelně. Třeba tvaroh Leckermäulchen mám v ledničce vždy. Není to asi tím že bych chtěla podpořit východní výrobky, ale protože mi to chutná. Musím však říct, že hodně lidí, hlavně studentů z mého okolí, kupuje tyhle značky zcela cíleně, s ohledem na současný retro trend,“ říká studentka Caren Schafferová z německého Halle. Vedle jídla se podle ní velmi dobře prodávají například tapety se vzory z NDR nebo trička s typickým panáčkem z východoněmeckých semaforů.

Autor:

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...