Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Madrid drží třídenní smutek

Česko

Pozůstalí se pokoušejí v provizorní márnici u letiště Barajas identifikovat své blízké. Smutek střídá vztek

MADRID Vrak letadla společnosti Spanair, které včera havarovalo na letišti u Madridu, včera poprvé zkoumali experti. Přesnou ani přibližnou příčinu nehody, která si vyžádala 153 mrtvých, se jim však zatím odhalit nepovedlo.

V Madridu, kam včera přijížděli pozůstalí, aby v provizorní márnici nedaleko letiště Barajas identifikovali mrtvé, byl vyhlášen třídenní smutek. Tragédii přežilo všeho všudy jen 19 lidí, z toho čtyři jsou podle lékařů ve „velmi vážném“ stavu. Jen jeden člověk vyvázl pouze s lehkými zraněními.

„Identifikace mrtvých je bolestná a hrozná zkušenost,“ líčil deníku El Mundo mluvčí španělského Červeného kříže Jesus Lopes Santana. „Znamená konec všem nadějím. Ale ani pro nás to není snadné. Většina z těch, kteří poznají své blízké, se nám tady totiž úplně zhroutí,“ dodal Santana. Na místě jsou proto psychologové, kteří lidem pomáhají překonat první vlnu šoku.

Během včerejška se podařilo identifikovat jen 37 obětí, většinu dalších těl bude podle Eduarda Andreu z madridského Anatomického ústavu potřeba identifikovat pomocí DNA testů. Jejich výsledky by však měly být známy do dvou dnů. Starší ano, prý ale v pořádku Ministryně dopravy Magdalena Alvarezová včera potvrdila informaci deníku El Mundo, že letadlo odstartovalo se zhruba hodinovým zpožděním. K přistávací rampě se vrátilo právě kvůli podezření na technickou závadu - pilot prý hlásil „přehřívání motoru“. Technici letadlo prohlédli, ale žádný závažnější problém nenašli. Proto byl letadlu znovu povolen start.

Alvarezová včera uklidňovala média i pozůstalé s tím, že je zatím moc brzy na to, aby byla stanovena přesná příčina havárie. Zvláštní komise expertů chce vedle obligátní černé skříňky nechat analyzovat všechny dostupné fotografie a videozáznamy. Aerolinka Spanair, kterou vlastní a provozuje skandinávská společnost SAS, včera zveřejnila oficiální komuniké, které mimo jiné potvrdilo, že na palubě letadla našlo smrt i dvacet dětí a dvě batolata. Tři děti ve věku devět až jedenáct let se prý zachránily.

Provizorní márnice na letišti Barajas se začala plnit mrtvými ve středu večer a od té doby se v ní vystřídaly desítky lidí hledajících své blízké. Někteří z nich přicestovali do Madridu až z Kanárských ostrovů. Mnozí dávali průchod emocím, hlavně vzteku.

Podle dopisovatele britské BBC nadávali na leteckou společnost Spanair a obviňovali ji z toho, že myslí jen na zisk a nerozpakuje se proto nasadit „staré a vysloužilé letadlo“. Mluvčí aerolinky Sergio Allard to odmítl s tím, že sice šlo o patnáct let starý stroj, ale že letos v lednu prošel přísnými bezpečnostními prověrkami.

K tragédii se včera vrátili i záchranáři, kteří ve středu sváděli marný boj s plameny. „Byla to totální destrukce,“ citoval deník El Mundo jejich šéfa Ervigia Corrala. „Až na ocasní křídlo z letadla téměř nic nezbylo. Trup se takřka rozpadl na prach.“ Stejně mluvil i jeho kolega Pablo Albella: „Viděl jsem kilometr spálené země a na něm tu a tam kousky něčeho, co bylo dřív letadlo.“

***

Tragická nehoda na letišti Barajas u Madridu Letadlo španělských aerolinek Spanair směřující z Madridu do Las Palmas na Kanárském ostrově Gran Canaria havarovalo na nové ranveji při pokusu o start a začalo hořet. Na jeho palubě našlo smrt 153 lidí.

Na palubě 15 let starého letadla bylo 166 pasažérů a 9 členů posádky

Havarovaný stroj McDonnel Douglas MD-82 prošel v lednu inspekcí. Od té doby na něm nebyly hlášeny žádné problémy. Od své výroby v roce 1993 létal prvních pět let pro Korean Air.

Madridské mezinárodní letiště Barajas

Při startu letu JKK 5022 se letadlu vzňal levý motor. Stroj sjel z přistávací dráhy, rozlomil se a začal v parku hořet.

Autor: