Součástí nového terminálu bude železniční stanice pro příměstskou i dálkovou železniční dopravu, stanice metra i zastávky a stanice tramvají, městských, příměstských i dálkových autobusů, trolejbusů a elektrobusových linek. Vznikne i velkokapacitní záchytné parkoviště P+R západně od železniční stanice.
Podle plánů města bude mít nový terminál několik úrovní. Z Nádražní ulice povedou podchody k nástupištím. V druhé úrovni bude samotná železniční stanice, která bude na stejné rovině jako dnes. Do horní části se přesune autobusový terminál z nynějšího nádraží Na Knížecí. Pod terminálem bude metro. Všechny úrovně i druhy dopravy budou propojeny.
V minulosti byly odhady nákladů na stavbu terminálu nižší, podle náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) je nynější odhadovaná cena dána výrazným rozšířením záměru. Vyšší cena je podle něj s ohledem na zajištění dopravní obslužnosti opodstatněná. „Potřebujeme nabídnout dojíždějícím zejména z jiných regionů možnost, jak se dostat do Prahy pohodlně,“ řekl po jednání rady. Uvedl, že město bude chtít získat peníze z evropských fondů a s ohledem na význam pro celý region také od vlády. „Projekt skutečně a prokazatelně nebude sloužit jenom Pražanům,“ dodal.
Podle v pondělí schváleného dokumentu magistrát předpokládá, že stavba začne příští rok. Dokončení je naplánováno do konce roku 2030.
Práce město koordinuje se Správou železnic (SŽ), která bude mít na starosti zejména rekonstrukci budovy nádraží a železniční stanice včetně opravy nástupišť, vytvoření nového nástupiště a opravy podchodů. Vznikne také lávka přes železnici, která spojí Smíchov, Radlice a nově budovanou čtvrť Smíchov City mezi nádražím a prostranstvím Na Knížecí. Na práce SŽ v srpnu vypsala veřejnou zakázku s předpokládanou hodnotou 5,2 miliardy korun.
Smíchovské nádraží bylo otevřeno jako druhá velká stanice v Praze v roce 1862. Nynější budova stanice byla postavena v 50. letech minulého století, původní budovy se totiž i kvůli poškození za druhé světové války nezachovaly. Nádraží patří k nejvytíženějším železničním uzlům v Praze, spolu s nádražím hlavním - na které bylo napojeno deset let po svém vzniku - a Masarykovým.
2. listopadu 2023 |