Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Majitelé zříceného letadla chtěli provozovat aerotaxi

Česko

PRAHA Letadlo, které se v neděli zřítilo u Kyjeva na Ukrajině a v němž zahynulo pět českých občanů, patřilo karlovarské společnosti Fun Air.

Ta chtěla z lázeňského města provozovat aerotaxi převážně pro ruskou klientelu. Mezi potvrzenými oběťmi havárie je i čtyřiatřicetiletý majitel firmy Miroslav Jäger.

Karlovarští radní chtěli firmě za půl milionu ročně pronajmout velký hangár, kam by Fun Air mohl schovávat svá letadla. Svůj plán s aerotaxi oznámila společnost tři dny před tragickou nehodou.

Podle zjištění LN však společnost neměla problémy s letadlem poprvé. Zhruba před třemi týdny se jinému stroji této firmy nevysunul podvozek.

Posádka pak musela několik desítek minut kroužit nad letištěm, aby spotřebovala co nejvíce paliva, a pak nouzově přistála na travnaté ploše.

Více čtěte na straně 5

Jednatelé firmy zahynuli v letadle , jeiich podíly dostanou děti případně rodiče

Dokončení ze strany ze strany 1

Příčiny nehody nejsou stále jasné. Mluvčí ministerstva zahraničí Zuzana Opletalová tlumočila názor ukrajinského ministra dopravy, podle nějž mohla být chyba v komunikaci letadla s navigační věží. „Věž letadlo dvakrát upozorňovala, že se vychýlilo z trasy, a dokonce pilotovi radila, aby kvůli mlze přistál na jiném letišti. Letadlo ale nereagovalo,“ řekla Opletalová.

Pracovníci společnosti Minib, jimž v troskách Beechcraftu zahynuli oba majitelé firmy, jsou zdrceni. „Nebudeme sdělovat žádné informace,“ řekla zaměstnankyně firmy, která LN potvrdila, že oba majitelé jsou oběťmi letecké katastrofy. „Firma ale bude fungovat dál,“ dodala. Kdo společnost povede dál, není zatím jasné. Nikdo z firmy o tomto tématu totiž nechce mluvit. Jisté je jen to, že podíly jednatelů, manželů Novákových, přejdou na jejich děti.

Podle advokáta Jana Topinky z kanceláře Havel a Holásek jsou podíly ve firmě součástí dědictví. „Jestliže měli jednatelé děti, ty dědí rovným dílem. Pakliže děti nejsou plnoleté, soud ustanoví správce dědictví do doby, než jim bude osmnáct let. Pokud děti neměli, pak dědí rodiče zemřelých podle obchodních podílů ve firmě,“ řekl Topinka.

Létání pod cizí vlajkou je běžné

Zřícené letadlo mělo sice českého vlastníka, společnost Fun Air z Karlových Varů, ale letělo pod německou imatrikulací. Odborníci na leteckou dopravu říkají, že taková situace je běžná. „Dá se říct, že je to tak pohodlnější, protože český úřad, u něhož se letadla přihlašují se chová podivně. Jednání o přihlášení českých letadel jsou strašně zdlouhavá,“ řekl LN pilot, který se zároveň dlouhou dobu pohybuje kolem registrací letadel. Podle něj létá v Česku několik strojů dokonce s imatrikulací Spojených států amerických. „Vlastník letadla musí po předepsané době nechat letadlo prohlédnout a schválit. Do Ameriky by to bylo daleko, a proto to funguje tak, že tamní úřad má svého zástupce v Německu, a toho si můžete objednat, aby přijel. Případně přeletět do Německa na kontrolu,“ dodává pilot.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor: