Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Malé autobazary bojují o přežití

Česko

Lidé letos daleko méně kupují ojetá vozidla * O téměř 40 procent poklesl i dovoz těchto vozidel

PRAHA Nad menšími autobazary se začínají stahovat temná mračna. Zhoršující se finanční situace mnoha domácností a masivní cenové kampaně prodejců nových vozidel si právě na nich vybírají krutou daň. Počet zájemců o ojeté vozy letos výrazně klesl a kvůli tomu se řada autobazarů dostává do existenčních potíží.

„Lidé finančně vyčichli a nechce se jim utrácet za auta. Letos nám prodeje poklesly o více než polovinu,“ přiznal Jiří Posker, majitel Autobazaru JPS v Jeseníku. Podle něj nejsou vůbec ojedinělé případy, kdy řada menších autobazarů raději svoji činnost letos ukončila. „Jen málokdo je dneska schopen či ochoten za auto zaplatit hotově. A na úvěr je to čím dál složitější,“ dodal Posker.

To jen ukazuje na smutnou pravdu, že prodejcům ojetých vozidel nastávají těžké časy. Největšími kupci těchto vozů jsou totiž spíše sociálně slabší skupiny obyvatel. Aprávě na ně ekonomická krize doléhá nejvíce. Naproti tomu finančně silnější domácnosti si nyní pořídí raději nové vozidlo.

Pokles poptávky doléhá i na velké hráče Klesající zájem lidí o koupě ojetých vozidel pociťují na trhu autobazarů všichni bez ohledu na svoji velikost. „V letošním roce se velmi zúžil segment vozidel, které zákazníci poptávají. Evidentní je přesun poptávky směrem k levnějším autům,“ uvedl Vladan Crha, tiskový mluvčí sítě autobazarů AAA. „Za první pololetí letošního roku jsme prodali zhruba 20 tisíc vozidel, podobný výsledek očekáváme i za druhý půlrok. V loňském roce to bylo ještě asi 60 tisíc prodaných ojetých vozidel,“ doplnil Crha.

Mluvčí AAA připouští, že jsou autobazary vystaveny většímu cenovému tlaku, než tomu bylo dříve. „Už dříve jsme byli nuceni snížit ceny ojetých vozidel o deset až třicet procent,“ přiznal Crha. Cenový tlak je podle něj dobře pozorovatelný na průměrné ceně prodávaných vozů. „Tento ukazatel proti minulosti rozhodně neroste,“ řekl Crha. Menší dovoz ojetých vozidel Pokles trhu ojetých vozidel není patrný jen u prodejů těchto aut, ale i na dalším ukazateli. A tím je dovoz ojetin do země. Za prvních deset měsíců letošního roku bylo do Česka dovezeno zhruba 123 tisíc ojetých vozidel. Proti loňskému roku to znamená propad o téměř 40 procent. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů (SDA).

V letošním roce tak dochází k zajímavé situaci, že počet dovezených ojetých vozidel ze zahraničí je nižší než množství registrovaných nových automobilů (dovezených i v Česku vyrobených). Těch bylo od ledna do října podle údajů SDA registrováno téměř 132 tisíc.

Je to důsledek toho, že prodejci nových vozidel lákají zákazníky na nebývale nízké ceny. „Automobilky letos výrazně zlevnily a tím tak snížily výhodu ojetých vozů,“ uvedl Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů. Například ceny nových aut nižší střední třídy jako Kia Cee’d, Hyundai i30 nebo Citroën C4 se proti loňskému roku propadly o šedesát až osmdesát tisíc korun. Cenové úpravy směrem dolů učinila také domácí Škoda Auto.

Konkurovat takovým cenovým nabídkám je pro majitele autobazarů čím dál obtížnější. A vyhlídky do budoucna nejsou zrovna růžové. Zástupci automobilového průmyslu hovoří o tom, že podstatně horší než letošní rok bude pro ně rok příští. „Konec letošního roku a zejména rok 2010 pro nás bude velmi složitý. Jednak už nelze očekávat nějakou zásadní podporu od šrotovného v evropských zemích a současně budou lidé stále ještě velice opatrní při nákupech vozů,“ uvedl Radek Špicar, ředitel vnějších vztahů Škodovky.

***

Nejoblíbenější ojetá vozidla

(leden až říjen 2009)

(počty registrovaných vozidel)

1. Ford 17 828

2. Škoda 16 522

3. Volkswagen 14 666

4. Peugeot 11 112

5. Renault 11 040

Zdroj: SDA

Autobazary Výrazný propad prodeje ojetých vozů Počet prodaných* ojetých aut (leden až říjen)

2007 183 166

2008 201 268

2009 123 202

* První registrace dovezených ojetých vozidel za stanovené období

Autor: