Pátek 31. května 2024, svátek má Kamila
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Malé firmy rozhýbaly internetový trh

Česko

Český trh s připojením k internetu rozhýbala pružnost malých poskytovatelů. Menší firmy jsou navíc levnější než velcí operátoři a na lokálním trhu se lépe orientují, říká Petr Hromádko, spolumajitel pražského internetového providera, firmy Pe3ny.net.

* LN Mohou menší poskytovatelé pozici O2 reálně ohrozit?

Že by zcela zmizela největší telekomunikační firma v zemi, je dost nepravděpodobné. To, že své plány v oblasti pevného připojení k internetu bude muset revidovat a že na zákaznících již nebude tak snadno dosahovat zisku – to asi její klid ohrozí.

* LN Menší internetoví operátoři tvrdí, že O2 ubývají zákazníci. Telefónica však argumentuje tím, že co se týče ADSL, tak jí počty zákazníků stabilně stoupají. Čím si to vysvětlujete?

Stoupá především počet uživatelů internetu u nás. I když proti průměru v Evropské unii jsme stále pozadu. Počet uživatelů ADSL může stoupat, ale ostatní způsoby připojení mají růst ještě vyšší. V mnoha místech si tak zákazník může vybrat z několika alternativ připojení.

* LN Jak dosáhnete nižší ceny a v porovnání s O2 i vyšší rychlosti?

Náklady menší firmy mohou být díky znalosti místního trhu nižší. Navíc neplatíme vysoké částky za marketing.

* LN Jakou cílovou skupinu společnosti mohou menší provideři zaujmout? Jsou služby těchto firem pouze pro domácnosti, nebo i pro firemní klienty?

Menší poskytovatelé, kteří začínali na wi-fi sítích, jsou mnohdy již metropolitními operátory. Dnes tak připojují firmy i domácnosti často v celém kraji nebo městě. Firmy připojující desítky tisíc uživatelů používají dnes stejně spolehlivé technologie jako největší operátoři. Firemní klientela tak má z konkurence na trhu stejný prospěch jako domácnosti.

* LN Jak podle vás bude O2 reagovat na přesun svých klientů k menším poskytovatelům?

Podobně, jako reaguje jakýkoliv podnik, který byl na svém trhu nejprve 100procentním monopolem, a dnes rychle ztrácí tržní podíl.

Autor: