Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Malé i velké tragédie

Česko

World Press Photo 2011 – Nejlepší novinářské snímky jsou odtajněny. Opět si žádají silný žaludek

Včera byly vyhlášeny výsledky World Press Photo, světové soutěže zpravodajských fotografií. Hlavní cenu získala Jihoafričanka Jodi Bieberová za portrét afghánské ženy s uříznutým nosem a ušima.

Rozhodnutí poroty její předseda David Burnett komentoval takto: „Je to neuvěřitelně silný snímek.“ A opravdu, někdy se zdá, že v současném fotožurnalismu jde především o sílu. A to nikoliv sílu umělecké vize, ale o sílu žaludku. Je to zvláštní profese. Zpravodajští fotografové musí být schopni fotografovat i tváří v tvář hrůzám, ze kterých by se normální člověk složil.

Snímky tragédií, hrůz a masakrů soutěži World Press Photo řadu let dominují a letošní ročník není výjimkou: zemětřesení na Haiti, nepokoje v Thajsku, záplavy v Pákistánu, ropa v Mexickém zálivu a sebevrah v Budapešti. I ve sportovní kategorii zabodoval snímek, na kterém jeden fotbalista kope do úst druhého. Podobné snímky jsou pochopitelně divácky působivé. Lidský organismus, věren svým instinktům, při pohledu na krev zvýší tepovou frekvenci a do žil vstříkne dávku hormonů. Před tragédiemi bychom neměli zavírat oči. Ale jen ony pravdivý obraz světa nevytvářejí.

Jednu z cen letošního World Press Photo přitom získal fotograf, kterého nemůžeme z úmyslného brnkání na emocionální soustavu vinit. Stroj přece žádné city nemá. Michael Wolf totiž technicky řečeno není autorem fotografií, za které v kategorii současné události dostal čestné uznání. Přesto je výkon tohoto německého umělce pozoruhodný: obrázky, které do soutěže přihlásil, totiž našel v internetové aplikaci Google Street View.

Pozor, někdo se dívá!

Co to Google Street View je? Mnozí si budou pamatovat, když byla pro jeho účely mapována Praha: ulici po ulici projíždí městem auto, kterému ze střechy trčí podivný sloup. Na jeho konci se do všech směrů ježí objektivy digitálního fotoaparátu. Auto pomalu jede a panoramatický fotoaparát krmí počítač v jeho útrobách tisícemi, miliony a možná miliardami fotek. Na internetu pak v Google Street View skočíme do jakési virtuální bubliny, ve které se můžeme do všech směrů rozhlédnout, jak dané místo v okamžiku focení vypadalo.

Již předchozí, dvoudimenzionální varianta Google Earth skýtá různé nečekané objevy. Populární jsou především opalující se naháči na střešních terasách, kteří neměli tušení, že je z nebe někdo fotografuje. Z důvodů ochrany osobnosti proto umí Google Street View automaticky rozmazat poznávací značky aut a obličeje chodců. Co už ale žádný počítač neumí, je poznat situaci, kdy lidskou osobnost před ostudou neochrání ani vymazání celé hlavy: udivený cyklista při pohledu na fotografujícího robota padá k zemi, zadním vchodem domu prchá muž před žárlivým manželem a jakýsi nešťastník ve skrytu za automobilem, s předpisově rozmazanou značkou i obličejem, dává průchod své nejzákladnější fyzické potřebě. Snímky, které Michael Wolf vyhledal, jsou vlastně také samá neštěstí. Nemusí je fotit superreportér typu Jamese Nachtweye, ale připletou se i před objektiv robota. A snímek ženy bezmocně ležící na obrubníku, zatímco muž za ní lhostejně hustí pneumatiku, má nejen dokonalou kompozici, ale i rozměr antické tragédie. Nebo snad komedie?

Autor: