Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Malí lokální investoři ožívají

Česko

V malých projektech s méně než 50 byty je zhruba pětina všech nabízených bytů

PRAHA Hráči na developerském trhu se mění. Současné klima na trhu s bydlením přeje spíše malým lokálním investorům s projekty do 50 bytů. Krize je nesmetla, naopak, nyní cítí novou šanci.

„Zaznamenali jsme obměnu situace na trhu. Objevují se noví, často lokální investoři, kteří dobře znají prostředí,“ potvrzuje Michal Hink z advokátní kanceláře Salans.

„Dnešní doba přeje menším projektům, nebo minimálně menším jednotlivým fázím větších projektů,“ potvrzuje Filip Endal, expert na oblast nemovitostí společnosti Deloitte.

Podle analýzy developerské společnosti Trigema je v malých projektech s méně než 50 byty zhruba 22 procent všech nabízených bytů, což je ze statistického hlediska významný podíl. Často jde o projekt jediného bytového domu, který má do deseti jednotek.

Profil těchto investorů je různý. Hodně často jsou to v regionech stavební firmy, které si udělají „vlastní“ development. To je případ firmy Vladař & synové, která si kromě stavebních prací na zakázku občas postaví bytový dům. S velkými hráči typu Central Group nebo Skanska si nekonkurují, protože ti ani nemají o malé lokální projekty zájem .

Jak říká analytik poradenské společnosti King Sturge Ondřej Novotný, někdy jde jen o „občasné“ developery, tedy firmy, které mají jiný předmět činnosti. „Vystopovat, jaký za těmito firmami stojí investor, je mnohdy obtížné,“ říká Novotný. Bezproblémové financování V době, kdy developeři musí mít u svých projektů určitý objem předprodejů, aby získali úvěr od banky, jsou malé firmy ve výhodě. „Pro malé developery je snadnější získat pro své projekty financování, neboť celková výše investice je často řádově nižší, než je tomu u velkých projektů, a v mnoha případech disponují i vlastními zdroji,“ vysvětluje Andrea Čechurová, konzultantka rezidenčního oddělení poradenské společnosti Jones Lang LaSalle. Výhodou větších projektů ovšem je množství financí, které mohou poskytnout na marketing projektů, u menších projektů probíhá často prodej přes menší realitní kanceláře a na marketing je vydáváno minimální množství financí.

„Svou klientelu však menší projekty vždy mít budou. Část lidí preferuje jistou míru soukromí, kterou jim nemůže obří bytový projekt poskytnout,“ dodává Čechurová s tím, že velikost projektu je dnes faktorem, který je při koupi více zohledňován v celkovém standardu.

Jediní developeři, u kterých je patrná změna, jsou ti střední velikosti, kteří by dříve stavěli projekty o velikosti kolem stovky bytů. I pro ně je totiž dnes mnohem snazší získat financování na menší projekt a banka má větší jistotu, že se povede prodat většinu bytů.

„To je však zcela v souladu s celkovým trendem trhu, kdy největší hráči chrlí stále projekty o stovkách bytů,“ vysvětluje Andrea Čechurová. Někdy však lokální investoři přestřelí a pustí se do projektu, na který nestačí kupní síla. To je případ například firmy M&K Development, která působí v Praze-Čakovicích. Po dvou malých bytových domech staví komplex, který má přes stovku bytů. Realitní experti se však shodují, že to je v oblasti, kde je velká konkurence ze strany dalších developerů, riskantní počin.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!