Neděle 14. července 2024, svátek má Karolína
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Malý kříženec

Česko

Nissan Juke má být kombinací protikladů: sportovně-užitkového auta s kupé. Bude to fungovat?

Značka Nissan během poslední dekády prakticky přestala vyrábět auta obvyklých kategorií.

Jediným jejím hatchbackem je malý model Micra; páteř prodejů nyní tvoří kříženci, takzvané crossovery.

Kříženec hatchbacku a sportovně užitkového vozu (SUV) Qashqai má úspěch, a tak se výrobce rozhodl udělat něco ještě odvážnějšího: menší Juke. Také převzal rysy SUV, ale smíchal je s tvary kupé.

Auto vypadá skoro jako designérská studie.

Přestože Juke svou délkou i cenou zapadá spíše do nižší střední třídy, má se stát alternativou malých hatchbacků. Tomu by odpovídal prostor uvnitř jeho kabiny – vpředu je velkorysá, vzadu stísněná. Řidič však bude spokojen.

Z Juke má dobrý výhled na cestu, sedačka jej podrží v zatáčkách a volant malého průměru dobře padne do ruky. Nevadí, že je interiér vyrobený z levnějších plastů. Pozornost totiž poutají originální detaily jako středový tunel inspirovaný motocyklovou nádrží, „motocyklový“ přístrojový panel či barevný středový displej připomínající počítačové hry. Ten ovládá klimatizaci; ve vozech s nejvyšší výbavou se však po stisknutí tlačítka změní červené nápisy ovladačů klimatizace na jiné – bílé, volící mezi třemi režimy: normálním, úsporným a sportovním. Pak ukazuje dostupný točivý moment, tlak turbodmychadla nebo to, jak úsporně jedete. Pokud šetrně, odmění vás hvězdičkami. Tato hračka má ale i důležitější funkci: s režimy se mění také reakce vozu na plyn a asistence posilovače řízení.

U nejsilnějšího motoru je to znát. Přeplňovaná benzinová šestnáctistovka se ve sportovním režimu téměř splaší. Juke s ní dokáže být velmi rychlý, v tomto ohledu sportovní kupé skutečně připomíná. Svezení pomáhá rychlé, komunikativní řízení a šestistupňová převodovka s krátkými převody. Díky nim Juke solidně akceleruje, ale ve vysokých rychlostech zase zbytečně vytáčí motor, je hlučný a žíznivý. Spotřeba tak vyletí ze zhruba osmi litrů na deset či více, stejně jako ve městě.

Kombinace vyššího těžiště s tak silným motorem pohánějícím jen přední kola a jednodušší vlečenou zadní nápravou vyvolává obavy.

Juke však svými schopnostmi překvapí. V rychlých zatáčkách se nijak přehnaně nenaklání a na nerovnostech neodskakuje, dokáže být i docela komfortní.

Stylový Juke nakonec stejně jako většina kříženců kombinuje spíš nevýhody výchozích protikladných kategorií aut, ale s vyšším těžištěm se konstruktéři dokázali vypořádat. Toto auto nakonec nejen zajímavě vypadá, ale může s ním být i zábava. ?

***

Srovnání s konkurencí

Nissan Juke 1,6 l DIG-T Mini Cooper S Countryman Kia Soul 1,6 CVVT

Rozměry 4135x1765x1565 mm 4110x1789x1561mm 4105x1785x1610 mm

Zavaz. prostor 251l 350l 340 l

Hmotnost 1286kg 1310kg 1245 kg

Motor přeplň. záž. 4válec, 1,6 l přeplň. záž. 4válec, 1,6 l záž. 4válec, 1,6 l

Výkon 140 kW (190k) 135kW (184k) 93 kW (126 k)

Zrych. na 100 km/h 8,0 s 7,6 s 11,0 s

Nejvyšší rychl. 215km/h 215km/h 177 km/h

Komb. spotřeba 6,9 l / 100km 6,1l / 100km 6,5 l / 100 km

Cena 500 000 Kč 655 000 329 980 Kč

HODNOCENÍ

Za volantem ***

Pro rodinu **

Cena/hodnota **

Stupnice 1–5, kde 5 hvězdiček je nejvíc.

Autor: