PRAHA České školy dostaly vysvědčení za loňský rok a ne všechny v něm uspěly na výbornou. Česká školní inspekce totiž zveřejnila výroční zprávu, ve které školy hodnotí. V některých věcech se sice naše školství zlepšuje, v jiných však pořád chybuje a zaostává.
Velké problémy s textem Školáci s ní příliš velké problémy nemají, přestože není příliš oblíbená. Řeč je o matematické gramotnosti. Tedy o tom, jak umějí studenti naučené věci v praxi používat a jak jsou k učivu motivováni. Ze zprávy inspekce vyplývá, že školákům nedělá problémy naučit se vzorečky, ale že mají problémy je používat v praxi. Často jim chybí motivace dál se předmět učit. Lépe si pak vedli žáci i učitelé na prvním stupni základních škol než na druhém. Důvod? Ve vyšších ročnících učitelé nezadávají tak často úlohy, ve kterých mohou využít znalosti z jiných předmětů.
Ještě o něco hůř jsou na tom školáci i učitelé ve čtenářské gramotnosti - tedy v práci s textem a v porozumění mu. Šetření inspektorů ukázalo, že na šestině z více než 230 základních škol neumí učitelé děti správně naučit, jak s textem pracovat, jak ho chápat a používat dál v praxi.
„Na takovýchto školách převládalo výkladové vyučování s dominantní rolí učitelů, kteří nepřipouštěli s žáky žádnou diskusi,“ vysvětlil mluvčí školní inspekce Libor Vacek.
Těžký život nadaných dětí Bezradnost, nezájem a neochota. Tak je většina škol hodnocena při práci s nadanými dětmi. Inspektoři upozorňují hlavně na to, že čeští učitelé často vůbec nechápou celou problematiku potřeb mimořádně nadaných žáků. Problém jim pak hlavně dělá nadané děti mezi ostatními rozpoznat. Většina z nich ani neví, jak na to.
„Talent u dítěte by se měl odhalit co nejdříve, aby mohl být správně rozvíjen,“ vysvětlil Libor Vacek. Problém s tím prý mají hlavně základní školy. Z navštívených základních škol 17 procent nemělo ujasněný přístup k nadaným žákům. Naopak největší pozornost nadaným dětem věnují a nejlépe je umějí rozpoznat umělecké školy, pak gymnázia.
Učitelům ale dělá problémy rozpoznat také žáky se sociálním znevýhodněním. Tam, kde s jejich identifikací problémy nemají, se jimi snaží systémově zabývat. Některé základní školy třeba tím, že zřizují přípravné třídy.
Inspektoři však školy a učitele také chválí. Například v tom, že se na školách zlepšuje atmosféra. Učitelé se zaměřují stále častěji na bezpečnost ve třídách, ale i na prevenci a rozpoznávání šikany. Mnohem víc se také školy snaží respektovat potřeby žáků a snaží se řešit problémy místo toho, aby vedení škol dělalo, že je nevidí.
***
„Vysvědčení“ pro školy Česká školní inspekce včera zveřejnila výroční zprávu za školní rok 2007/2008. Průzkum probíhal během celého roku v 4716 školách.
Matematická gramotnost správné používání naučených věcí v praxi
Čtenářská gramotnost posouzení obsahu textu
Přírodovědná gramotnost organizovaná výuka u přírodovědných předmětů
Celkový počet
stížností rodičů na školy
30 mateřské školy
248 základní školy
105 střední školy
z toho
Stížnosti kvůli
bezpečnosti dětí a žáků
9 mateřské školy
16 základní školy
4 střední školy
Stížnost na špatnou
komunikaci škol s rodiči
8 mateřské školy
101 základní školy
19 střední školy