Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Mám se dál učit. Proč?

Česko

Podle školní inspekce neumí učitelé motivovat žáky k učení ani rozpoznat talenty

PRAHA České školy dostaly vysvědčení za loňský rok a ne všechny v něm uspěly na výbornou. Česká školní inspekce totiž zveřejnila výroční zprávu, ve které školy hodnotí. V některých věcech se sice naše školství zlepšuje, v jiných však pořád chybuje a zaostává.

Velké problémy s textem Školáci s ní příliš velké problémy nemají, přestože není příliš oblíbená. Řeč je o matematické gramotnosti. Tedy o tom, jak umějí studenti naučené věci v praxi používat a jak jsou k učivu motivováni. Ze zprávy inspekce vyplývá, že školákům nedělá problémy naučit se vzorečky, ale že mají problémy je používat v praxi. Často jim chybí motivace dál se předmět učit. Lépe si pak vedli žáci i učitelé na prvním stupni základních škol než na druhém. Důvod? Ve vyšších ročnících učitelé nezadávají tak často úlohy, ve kterých mohou využít znalosti z jiných předmětů.

Ještě o něco hůř jsou na tom školáci i učitelé ve čtenářské gramotnosti - tedy v práci s textem a v porozumění mu. Šetření inspektorů ukázalo, že na šestině z více než 230 základních škol neumí učitelé děti správně naučit, jak s textem pracovat, jak ho chápat a používat dál v praxi.

„Na takovýchto školách převládalo výkladové vyučování s dominantní rolí učitelů, kteří nepřipouštěli s žáky žádnou diskusi,“ vysvětlil mluvčí školní inspekce Libor Vacek.

Těžký život nadaných dětí Bezradnost, nezájem a neochota. Tak je většina škol hodnocena při práci s nadanými dětmi. Inspektoři upozorňují hlavně na to, že čeští učitelé často vůbec nechápou celou problematiku potřeb mimořádně nadaných žáků. Problém jim pak hlavně dělá nadané děti mezi ostatními rozpoznat. Většina z nich ani neví, jak na to.

„Talent u dítěte by se měl odhalit co nejdříve, aby mohl být správně rozvíjen,“ vysvětlil Libor Vacek. Problém s tím prý mají hlavně základní školy. Z navštívených základních škol 17 procent nemělo ujasněný přístup k nadaným žákům. Naopak největší pozornost nadaným dětem věnují a nejlépe je umějí rozpoznat umělecké školy, pak gymnázia.

Učitelům ale dělá problémy rozpoznat také žáky se sociálním znevýhodněním. Tam, kde s jejich identifikací problémy nemají, se jimi snaží systémově zabývat. Některé základní školy třeba tím, že zřizují přípravné třídy.

Inspektoři však školy a učitele také chválí. Například v tom, že se na školách zlepšuje atmosféra. Učitelé se zaměřují stále častěji na bezpečnost ve třídách, ale i na prevenci a rozpoznávání šikany. Mnohem víc se také školy snaží respektovat potřeby žáků a snaží se řešit problémy místo toho, aby vedení škol dělalo, že je nevidí.

***

„Vysvědčení“ pro školy Česká školní inspekce včera zveřejnila výroční zprávu za školní rok 2007/2008. Průzkum probíhal během celého roku v 4716 školách.

Matematická gramotnost správné používání naučených věcí v praxi

Čtenářská gramotnost posouzení obsahu textu

Přírodovědná gramotnost organizovaná výuka u přírodovědných předmětů

Celkový počet

stížností rodičů na školy

30 mateřské školy

248 základní školy

105 střední školy

z toho

Stížnosti kvůli

bezpečnosti dětí a žáků

9 mateřské školy

16 základní školy

4 střední školy

Stížnost na špatnou

komunikaci škol s rodiči

8 mateřské školy

101 základní školy

19 střední školy

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...