Středa 15. května 2024, svátek má Žofie
130 let

Lidovky.cz

Marketing versus realita

Česko

REDAKČNÍ TEST

Když Audi koncem roku 2007 uvádělo na trh nový model A4, velkými písmeny psalo o „nejsportovnějším“ sedanu své třídy. Svezení s nejsilnější verzí však ukázalo, že spíše než sportem tento vůz potěší kvalitou a značnou dávkou jízdní jistoty.

Audi vtrhlo do střední třídy prestižních vozů s obrovským nasazením. Všude, kde se objevilo, byly k vidění nápisy o jeho sportovnosti a vykřikovalo se o jeho dynamice a nových technologiích. Bylo proto poměrně těžké zachovat si pro tento test čistou hlavu bez předsudků. K testu byla k dispozici nejvýkonnější v současnosti nabízená verze nové generace Audi A4 vybavená zážehovým šestiválcem 3,2 litru, manuální šestistupňovou převodovkou a pohonem všech kol.

Nové Audi A4 narostlo do všech směrů, zejména jeho délka 4,7 metru za sebou nechává všechny konkurenty. Uvnitř nabízí dostatek prostoru předu i vzadu, nicméně je jasné, že jiná auta daných rozměrů jsou prostornější. To je ale obvyklá vlastnost podobně laděných vozů.

Zůstaňme ještě chvíli uvnitř. Přístrojová deska a vlastně interiér jako celek jsou silnou stránkou nové A4. Mohutná přístrojová deska s integrovaným displejem působí velmi technicistně u dokáže vyvolat dojem, že sedíte v mnohem větším autě než ve skutečnosti. Audi potěší také kvalitou zpracování, stejně tak jako použitými materiály. Ze sedadel, přístrojů, ovladačů na středovém panelu, stejně tak jako z dveřních výplní nemáte nejmenší náznak pocitu, že na vás výrobce jakkoliv šetřil.

Zajímavé svezení Za široce nastavitelným volantem najdete pozici pro řízení velmi snadno. Audi A4 vás příjemně obklopí a cítíte se velmi bezpečně -to je důsledek poměrně vysoké horní hrany přístrojové desky i spodní hrany bočních oken. Proto máte pocit, že jste účinně chráněni od všeho v okolí. Tento pocit robustnosti se projevuje také při jízdě. Audi sedí pevně rozložené na silnici a díky pohonu všech kol nedává řidiči ani na mokrých silnicích pocit sebemenšího neklidu. Použitý šestiválec má ve středních otáčkách příjemný a podmanivý zvuk, současně s tím je dostatečně silný.

Akcelerace například na třetí rychlostní stupeň od řekněme tří tisíc otáček jsou proto nesmírně návykové. Auto se prostě za každé situace dere vpřed a povzbuzuje vás tajemným bručením, v němž bylo možné s trochou představivosti slyšet dunění osmiválce. V těchto situacích bylo testované audi skutečně fascinující. Snad jen řazení šestistupňové manuální převodovky by mohlo být lehčí.

Jak již bylo řečeno, Audi A4 v kombinaci se šestiválcem a pohonem všech kol působilo velmi jistě a stabilně, nicméně výrobce se jej snaží prezentovat jako sportovní náčiní pro jízdu v zatáčkách. Nutno říci, že nová A4 udělala ve srovnání s ostatními modely Audi pokrok. Ten se opírá zejména o snahu o zlepšení vyvážení vozu. Přední náprava totiž byla v novém modelu posunuta o několik centimetrů dopředu. Tohoto efektu bylo dosaženo výměnou spojky a diferenciálu, současně s tím automobilka změnila poměr rozdělení síly motoru mezi nápravy z tradičního jedna ku jedné na 40:60 ve prospěch zadních kol.

Větší zatížení zadní nápravy a s tím související odlehčení přídě skutečně přináší dynamičtější chování, než tomu bylo v minulosti -o tom není sporu. Nicméně při řízení je stále cítit určitá strnulost tohoto vozu, stejně tak jako v rychlých výjezdech ze zatáček sklony k nedotáčivosti. I přes vylepšení se nová A4 stále cítí nejlépe na rovných dálničních úsecích.

Můžete si auto nastavit Audi má zvláštní schopnost svému řidiči a majiteli ukazovat své technologie. Stejné je to i v případě konceptu Drive Select. Jde o spojení adaptivního podvozku, aktivního řízení (mění převod řízení v závislosti na jízdních podmínkách) a možnosti změnit charakteristiku motoru. K dispozici jsou kromě automatického režimu také módy Comfort, Dynamic a Individual. Posledně jmenovaný se osvědčil nejlépe, protože zde bylo možné navolit jednotlivé vlastnosti samostatně. A4 se na běžných silnicích nejlépe chovala s ostřejším řízením, automatickým motorem a měkčím podvozkem. Svezení s novým Audi A4 ukázalo, že řízení s proměnným převodem je pro ovladatelnost vozu přínosem. Je jen škoda, že ho lze objednat pouze ve spojení se systémem Drive Select.

Audi A4 ve verzi 3,2 FSI quattro ukázalo, že je sice v mezích své značky živějším a zábavnějším vozem než dříve, nicméně stále se drží svých typických vlastností, kterými již léta láká nové zákazníky. Auto totiž působí velmi jistě a rychlé jízdy jsou za jeho volantem schopni i vcelku průměrní řidiči.

Testem však prošla verze vybavená pohonem všech kol, který se zatím dodává pouze k nejvýkonnějším šestiválcovým motorům. Ostatní verze mají poháněná pouze kola přední nápravy, což jejich chování a zejména sportovnost od výše zmíněných konkurentů oddaluje.

***

TROJICE KONKURENTŮ

BMW řady 3 má v daném segmentu stále nejsportovnější koncepci, která je vlastní všem verzím. Kromě optimálního vyvážení má tuhou karoserii a pohon zadních kol. Verze 4x4 dokážou plynule měnit rozdělení síly motoru mezi nápravy, což zvyšuje agilitu.

Lexus IS je v nabídce pouze s pohonem zadních kol. Lexus je exotičtější než německé vozy této třídy. Uvnitř je laděn velmi komfortně a potěší vysokou kvalitou použitých materiálů. Nevýhodou je nabídka pouze dvojice motorů a převodovek.

Mercedes-Benz třídy C přišel se dvěma tvářemi - tradiční komfortní a sportovnější. V každém případě jde o vůz ideální pro cestování na dlouhé vzdálenosti. Automobil potěší velmi širokou nabídkou verzí, včetně pohonu všech kol.

Audi A4 3,2 FSI quattro

Koncepce: čtyřdveřový tříprostorový sedan s motorem vpředu podélně a stálým pohonem všech kol se samosvorným diferenciálem, rozměry 4703x1826x1427 mm, rozvor 2808 mm, pohotovostní hmotnost 1580 kg, zavazadlový prostor 480 l Motor zážehový vidlicový šestiválec, 3197 cm3 Výkon 195 kW (265 k)/6500 min-1 Točivý moment 330 N.m/3000-5000 min-1 Převodovka 6M Zrychlení 0-100 km/h 6,2 s Nejvyšší rychlost 250 km/h Komb. spotřeba 9,2 l/100 km Cena 1 228 000 Kč Klady: trakce v přímém směru, zvuk a síla motoru, propracovaný interiér, image Zápory: méně citlivé řízení, složité ovládání elektroniky podvozku, drahá příplatková výbava

Autor: