Středa 1. května 2024, Svátek práce
130 let

Lidovky.cz

Je to unikátní krok do budoucnosti dopravy, řekl ministr k opravě Masaryčky

Česko

  12:41aktualizováno  13:55
Správa železnic (SŽ) odpoledne slavnostně započala modernizaci Masarykova nádraží v centru Prahy. Práce za zhruba 3,4 miliardy korun skončí v první polovině roku 2027. Rekonstrukce má navýšit kapacitu nádraží a zároveň ho lépe propojit s okolím. Zahájení se zúčastnil ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.

„Jsme na začátku unikátní proměny nejen nádraží, ale i veřejného prostoru,“ uvedl na slavnostním zahájení rekonstrukce nádraží ministr dopravy Martin Kupka. Podle něj projekt napomůže k lepšímu propojení Prahy a jejího okolí.

„Celkové náklady stavby budou znamenat jednu z nejvýznamnějších investic České republiky v tomto roce. Jsem moc rád, že směřují do dopravní infrastruktury, ale že zároveň se tím podaří přispět i k budování velké části krásného města a že se tu zároveň propojí aktivity soukromých investorů, státu a hlavního města Prahy,“ řekl Kupka.

Vyslovil přání, aby to bylo místo, které bude i do budoucna lidi bavit. „Aby to bylo místo, kde bude přirozené se potkávat. Které bude přirozenou branou pro Českou republiku, protože očekáváme, že sem také dorazí první vlaky od Kladna a také od letiště, když se podaří propojit právě i spojení od letiště na hlavní nádraží pro budoucí dobrá spojení i pro vysokorychlostní vlaky,“ uvedl dále Kupka s tím, že věří, že oprava Masarykova nádraží znamená unikátní krok do budoucnosti dopravy v České republice i do „hezké budoucnosti“ Prahy.

Pražský primátor Bohuslav Svoboda ocenil, že se město tímto způsobem rozvíjí. „Vznikne něco, co odpovídá modernímu velkoměstu a ještě ke všemu to bude funkční,“ zhodnotil projekt.

Praha 1 nebude jen historickou kulisou

Rozvoj města ocenila i starostka první městské Terezie Radoměřská (TOP 09). Podle ní je tato lokalita Prahy 1 jedinečná, protože se tam najde tradiční i moderní architektura. Děje se tak podle ní citlivým způsobem, Praha 1 tak bude dynamickým centrem, ne pouhou historickou kulisou.

„Těším se, že před létem budeme prezentovat železniční uzel Praha,“ uvedl náměstek primátora Petr Hlaváček, jaký další velký dopravní projekt Prahu čeká.

Řečníci zdůrazňovali a oceňovali, že projekt probíhá díky spolupráci veřejného a soukromého sektoru, společně pak těsně před 13:30 zahájení projektu odklepli kladívky na kolejnici.

Historická stanice z poloviny 19. století si zachová svůj původní ráz a zároveň nabídne cestujícím větší komfort.

Po rekonstrukci bude nejstarší pražské nádraží bezbariérové a nové zastřešení propojí Florenc s Hybernskou ulicí a hlavním nádražím. Z patra povedou eskalátory, schodiště a výtahy na jednotlivá nástupiště. Vznikne rovněž nový vestibul.

V plánu jsou i dvě nové koleje, vlaky tak budou stavět na devíti kolejích namísto dosavadních sedmi. Rekonstrukce čeká i celé kolejiště, veškeré technologie, trakční vedení a napájení.

Rekonstrukci zajistí firmy Strabag Rail a Strabag, práce vyjdou na 3,4 miliardy korun.

Nádraží bude během stavebních prací fungovat pouze s dílčími omezeními. Práce by měly skončit v první polovině roku 2027. Pro částečné omezení se rozhodli kvůli tomu, že úplné uzavření nádraží by způsobilo cestujícím výraznější potíže.

Kromě rekonstrukce Masarykova nádraží započne v Praze v nejbližší době také modernizace nádraží na Smíchově a opravovat se bude i odbavovací hala hlavního nádraží.

Autor: