Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Města chtějí méně značek. A více předností zprava

Česko

PRAHA Čeští řidiči zhýčkaní množstvím značených či osvětlených křižovatek by si měli osvěžit pravidlo pravé ruky. Brzo se jim bude hodit.

Stále více českých měst totiž následuje evropský trend a ze silnic odstraňuje značky určující přednost v jízdě.

Na silnici tak zbývá značka jediná – Pozor, přednost zprava. Města ji používají v různých variacích na již existující značení, například Říčany zvolily doplnění značky Jiné nebezpečí.

Zklidňující zóny s maximální povolenou rychlostí 30 kilometrů za hodinu a ulicemi, z nichž ani jedna není hlavní, už zavedly desítky menších měst. Nově však tento model zavádí i poměrně lidnaté čtvrti velkých metropolí. V Praze se na zavedení jediného pravidla chystá více než desetitisícové sídliště Velká Ohrada v městské části Praha 13. „Do léta bychom měli mít udělaný dopravní audit, ze kterého vzejdou oblasti, kde tuto úpravu zavedeme. Velká Ohrada je kandidát,“ říká mluvčí Prahy 13 Samuel Truschka. Pravidlo pravé ruky by ale mělo platit i daleko blíže k historickému centru Prahy. Plánuje ho například Karlín či Holešovice. Svou rozlehlou zklidněnou zónu má i Brno. Na přednost zprava si musejí dávat pozor řidiči v městské části Židenice. Asi nejznámějším českým průkopníkem pravidla pravé ruky je středočeský Slaný. Bez značek je tam zatím pouze jedna čtvrť, v plánu je však dalších šest částí patnáctitisícového města.

Pokračování na straně 4

Dokončení ze strany 1

Nejdále jsou v odstraňování značek a zavádění jediného pravidla Říčany u Prahy. Přednost zprava tam sice zavedli teprve před měsícem, ale za to téměř v celém katastru obce. „Po zkušenostech ze Slaného a jiných měst jsme usoudili, že bude lepší, když zónu zřídíme na celém území města. Přednost zprava u nás neplatí jen na hlavní páteřní silnici a v ulicích, kterými projíždí autobus. Ten by totiž musel často brzdit a cestující by se mohli zranit,“ říká místostarosta Říčan Zdeněk Moudrý.

Říčany si po měsíci ostrého provozu novinku pochvalují. „Doprava se zklidnila. Auta jezdí pomaleji. Jen místní řidiči si dost obtížně zvykají. Většina z nich totiž jezdí po paměti, a novinka je tak dost překvapila,“ popisuje situaci ve středočeském městě jeho místostarosta. Rozmáhající se novinku nehodnotí kladně jenom města, která ji zavedla, ale také ministerstvo dopravy, dopravní odborníci i policie.

Jako první zřídily zklidněnou zónu v roce 2004 východočeské Slatiňany. Inspirace přišla ze zahraničí. V Německu a Holandsku jsou podobné zóny standardem.

Některá města v západní Evropě jdou ještě dál a přecházejí na tzv. model share space. Jinými slovy: auta, kola a chodci jsou si na silnici naprosto rovni. Žádné chodníky, cyklostezky, pouze jediná silnice pro všechny. Podobný experiment by chtěli i v Říčanech, a to z praktických důvodů. V mnoha ulicích totiž nemají chodníky, a zmíněný model tam tak už nyní víceméně funguje.

Autor: