Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Město čistí ulice rádo. Vydělá si

Česko

  13:46
PRAHA - Úklid, který se vyplatí. Tak by bylo možné nazvat pravidelné blokové čištění ulic Prahy. Jeho výsledkem totiž nejsou jen vydrhnuté ulice, ale i tisíce odtažených aut, která jejich řidiči nestihli přeparkovat.

Praha: odtah jako běžná praxe. foto: Standa KrupařLidové noviny

Auta pak končí na jednom z šesti zvláštních parkovišť ve městě. Aby je dostali jejich majitelé nazpět, musí zaplatit minimálně 1450 korun. Přitom s každým dalším dnem, kdy auto stojí na odtahovém parkovišti, se cena zvyšuje o 200 korun.

Praktiky odtahů se však ani trochu nelíbí postiženým řidičům. Ti si často stěžují, že čištěné ulice jsou nedbale značeny. Jinak řečeno, že se v nich před plánovaným úklidem neobjevila žádná cedule, kdy se čištění uskuteční. Dále se řidičům nelíbí, že v každé čtvrti probíhá čištění komunikací jinak a za jiných podmínek.

„V Horních Počernicích, kde bydlím, běžně stojím na chodníku. Ty se u nás nečistí. Když jsem ale zaparkoval na žižkovském chodníku, auto mi odtáhli,“ stěžuje si jeden z nespokojených řidičů. On i další postižení řidiči považují odtahování aut při pravidelném blokovém čištění ulic především za pirátství hlavního města. Správa služeb městské policie, která odtahy provádí, v tom však žádný problém nevidí.

„Všechny čištěné komunikace musí být sedm dní před úklidem označeny dopravní značkou. Když tam značka není, nikdo odtah nepovolí. Protože je lidé občas přemisťují, pravidelně celý týden kontrolujeme, zda tam jsou,“ popisuje postup strážníků vedoucí odboru odtahu a dohledu Václav Bystrianský.

Stížnosti na odtahování aut z chodníků přicházejí podle něho jen z Prahy 3. Ta si totiž jako jediná z městských částí tuto novinku vymyslela. „Požádali nás, abychom vyčistili i chodníky, na kterých auta parkují většinu roku. Řidiče měl úřad Prahy 3 obeznámit masivní kampaní. Mělo to být i v tamních novinách,“ popsal žižkovskou záludnost Bystrianský. Statistiky počtu odtažených vozidel však prozrazují, že kampaň zase tak masivní nebyla. V Praze 3 bylo totiž odtaženo nejvíc aut ve městě.

Od 2. do 12. dubna tu na lyžinách odtahových náklaďáků skončilo 480 vozů. Dobře nedopadli ani řidiči z Prahy 6, kterým ve stejném termínu odtáhli 341 automobilů. V celé Praze to pak bylo 1530 vozidel.

Na odtažení svého automobilu si mohou řidiči stěžovat. Nejdříve však musí zaplatit poplatek, aby auto dostali zpět. Poté mohou částku vymáhat zpět. K tomu jim slouží v Praze dvě místa.

Pokud byli v době čištění své ulice v zahraničí, nebo byli nemocní, mohou se písemně odvolat u Technické správě komunikací. Ta jim ve většině případů vyhoví a peníze jim vrátí. Když si však stěžují na to, že parkovali tam, kde čištění ulice nepřekáželi, nebo že nikde neviděli ceduli s datem úklidu, musí se obrátit přímo na Správu služeb městské policie. Tam je ale vrácení peněz velmi nepravděpodobné.

„Naprostá většina stěžovatelů nemá šanci. A to ani ti, kteří tvrdí, že jsme jim auto odřeli. Odtahy totiž pečlivě filmujeme,“ řekl Václav Bystrianský.

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...