Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Metro D se vyhne Žižkovu

Česko

Nová trasa pražského metra zřejmě povede jinudy, než se léta plánovalo. Spoléhalo se na ni při stavbě nových čtvrtí. PRAHA Neškrtejte z trasy metra D stanice na Žižkově, vzkazují pražským politikům a urbanistům zástupci radnice Prahy 3.

Podle posledních úvah urbanistů z útvaru rozvoje města nevzniknou stanice metra Prokopovo náměstí, Basilejské náměstí, Chmelnice, Jarov a Harfa. S těmito stanicemi na nové trase metra D zatím počítá územní plán. V konceptu nového plánu, který právě vzniká, ale chybějí. Urbanisté uvažují, že trasu metra D ukončí na náměstí Republiky. „Je to velmi nešťastné řešení. Už jsme poslali na magistrát písemný nesouhlas,“ sdělil mluvčí Prahy 3 Jan Sotona.

Prahu 3 čeká v příštích letech obrovský stavební boom. Před dokončením je projekt Central Park, plánuje se i vznik celé nové čtvrti na místě dnešního nákladového nádraží Žižkov. „To přivede do Prahy 3 dalších 20 až 30 tisíc obyvatel. Bez déčka nás čekají velké dopravní problémy,“ tvrdí Sotona.

Podle technického ředitele metra Josefa Němečka ale nepadlo ohledně trasy D definitivní slovo. „Nyní se rozbíhá hlavně trasa A, prodloužení už je tam jasné. Trasa D spíše stagnuje,“ řekl Němeček. Podle Němečka se jen debatuje nad několika variantami, kde by metro D mohlo v severním úseku končit. Nabízí se možnost ukončit trasu ve stanici Náměstí Republiky. Původní varianta, která by vedla déčko přes Žižkov a Libeň do stanice Vysočanská, není podle Němečka ještě mrtvá. „Všechno to jsou jen názory, které vyvstaly v rámci debat. Ty se musí zvážit, ale nic není uzavřené.“

Není přitom úplně jasné, kdo a proč s novou variantou vlastně přišel. Nová varianta je sice kratší, ale podle Němečka za tím nejsou ekonomické ani provozní důvody.

„Neviděl bych za tím nutně nějaký lobbing, úplatky nebo něco takového. Je to problém politický a také si myslím, že Útvar rozvoje města cítil potřebu přijít s něčím novým,“ sdělil LN dopravní expert, který je s průběhem jednání obeznámen. Trasa D je pro městskou hromadnou dopravu žádoucí a vítaná. Ulevila by nyní zatíženému céčku, na které je odkázán celý jih Prahy. „Tato oblast je dlouhodobě neobhospodařovaná, navíc celé území Prahy 4 je nejlidnatější oblastí metropole. Přitom jsou tam obyvatelé odkázáni jen na autobusy. Proti tomu je Žižkov kapacitně zabezpečen metrem i tramvajemi,“ dodal mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený.

Na jihu má plánovaná trasa končit na území Prahy 12. S jejím starostou před půl rokem jednal přímo Ropid, regionální organizátor dopravy. „Ti mě seznámili s myšlenkou takzvané Modřanské odbočky. Dokonce se navrhovalo, že by trasa končila až v Komořanech,“ řekl starosta Prahy 12 Petr Hána.

Podle něj z posledního jednání vyplývá, že konečná bude v Modřanech poblíž Sofijského náměstí. „Jsou to jen návrhy, ale velice bychom takovou variantu přivítali. Ze starých Modřan vzniká rezidenční čtvrť a do deseti let počítáme s nárůstem obyvatel o 15 tisíc lidí,“ dodal Hána.

Nové čtvrti bez metra

Nová trasa pražského metra D povede z jihu města. Má se začít stavět v roce 2010. Dokončena by měla být o 8 let později. Původní varianta počítala s tím, že z Hlavního nádraží povede trasa D na Žižkov s konečnou stanicí Vysočanská. Nyní se zvažuje, že skončí na Náměstí Republiky. Proti zrušení žižkovské varianty protestuje radnice Prahy 3. Na jejím území má vzniknout několik tisíc nových bytů (na snímku projekt Cental Park). Pokud tam nepovede metro, hrozí podle radnice oblasti dopravní kolaps.

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...