Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Metro v Brně

Česko

V České televizi vzniká nový seriál. Odehrává se na Úřadu pro zřízení brněnského metra. Autorem scénáře i režisérem je Tomáš Svoboda,na projektu se podílel dramatik Petr Kolečko. Oba žijí v Praze.

* Připadá mi poněkud zvláštní, když si pražský divadelní režisér usmyslí točit televizní seriál o neexistujícím úřadě v Brně. A navíc si pozve ke spolupráci pražského dramatika. Co tím vůbec sledujete?

Tomáš Svoboda: Já jsem v Brně řadu let studoval Janáčkovu akademii múzických umění. Mám tam mnoho dobrých přátel a dá se říci, že mi kousek Brna navždycky uvízl v srdci. Nedávno jsem tam znovu pracovně jel, a když jsem se postavil na Zelňáku, nadechl se a rozhlédl, došlo mi, kolik mi ta léta na JAMU dala. Co všechno promě Brno udělalo. V tu chvíli mě to napadlo: A co tys udělal pro Brno? Petr Kolečko: Tomáše to asi opravdu zabolelo, protože mi toho dne volal v půl druhé ráno a kladl mi tu samou otázku: Petře, cos udělal pro Brno? Nevěděl jsem, co mu odpovědět. Kdyby mi v takovou hodinu položil podobnou otázku do telefonu kdokoli jiný, bylo by mi jasné, že je úplně opilý. Ale u Tomáše jsem věděl, že je to vážná věc.

* Proč si připadáte jako takový dlužník?

Svoboda: Já nevím, čím to je, ale vězí to ve mně. Ten den jsem šel od Čáry k nádru a dumal nad tím, že Brno má přece jen krůček k metropoli. Otázkou je, kterým směrem by se ten krůček měl učinit. Vzhůru? Zvedl jsem hlavu a viděl, jak se přede mnou tyčí Špilas. Dál už stoupat nelze. Na jedné straně města dominuje Prýgl, na druhé Boby Brno. Bylo jasné, že je nutné jít dolů. Krůček pod zem. Brno si zaslouží metro! Kolečko: Po tom nočním telefonátu jsem už nedokázal usnout. Hned ráno jsem jel za Tomášem do Brna a onmě pozval na návštěvu proslulých brněnských katakomb. Tam jsem si uvědomil, jak je Brno krásné. A bylo mi jasné, že metro by se mu hodilo.

* Připadá mi to celé velkopražsky nafoukané, vymyslet si, že v Brně chybí metro, a začít o tom v Praze natáčet seriál. Navíc ve veřejnoprávní televizi, tedy i za peníze brněnských daňových poplatníků...

Svoboda: Prosím, nepodsouvejte nám takovéhle věci jako „velkopražská nafoukanost“, pane redaktore, já jsem z Plzně. Kolečko: Já z Broumova.

* Rodiště v Broumově by se asi dalo považovat za polehčující okolnost. Tak jak bude ten váš Úřad pro brněnské metro v televizním seriálu vypadat?

Svoboda: Bude pěkně, moderně zařízený. Na stěně budou dvoje velké hodiny. Jedny budou nepřetržitě ukazovat pražský a druhé brněnský čas. Brněnský se bude o tři minuty zpožďovat.

* Jak je to možné, copak se čas v Brně nevypočítává ze zemské rotace?

Svoboda:Ne, jde spíš po pocitu. Kolečko: Dále tam bude viset graf s aktuálním kurzem brněnské a pražské koruny. Jsou samozřejmě volně směnitelné. Nedávno jsem si v centru Brna kupoval dvojitý párek v rohlíku, stál šestnáct korun, platil jsem pražskou dvackou, dostal jsem zpátky čtyři brněnské a vůbec mi to nevadilo.

* Tak to jste opravdu velkorysý. A existuje aspoň přibližný návrh brněnského metra?

Svoboda: Ano, existuje. Bude mít celkem pět tras. Čtyři budou hvězdicovitě protínat město, pátá bude mít tvar prstence, taková okružní trasa, co spojí konečné stanice všech ostatních tras. Kolečko: Tato trasa bude hlavně pro vyhlídkové jízdy.

* Takže povede nad zemí?

Svoboda: Ne, proč?

* Kolik mají mít jednotlivé trasy stanic?

Svoboda: Celkem dvacet. Tolik je totiž obrazů Muchovy Slovanské epopeje. Každé z pláten bude zdobit nástupiště jedné z nich, čímž se vyřeší problém, kam s nimi. Metro je ideální obrazárna: panuje tam stabilní teplota a vlhkost, je tam obvykle dostatek návštěvníků, vstupné bude součástí jízdného, kustodky budou zároveň revizorkami. Obrazy budou také podél eskalátorů. S ohledem na to, že Brno a vlastně celá Morava je duchovněji založená než Čechy, počítá náš návrh s tím, že na stěně podél stoupajících eskalátorů budou obrazy křížové cesty od nějakého významného výtvarníka. Kolečko: Podél eskalátorů klesajících dolů do metra se budou zase symbolicky střídat fotografie interiérů brněnského Nejvyššího soudu s obrazy Posledního soudu.

* Vaším záměrem by tedy bylo přilákat do brněnského metra uměnímilovné návštěvníky z celého světa?

Svoboda: Přesně tak. Brněnské metro v našich představách je komplexní kulturně-společenský prostor, který by navazoval na velkou a bohatou tradici moravských sklípků. Brněnské metro by bylo takovým velkým sklípkem, místem, kde se lidé scházejí, relaxují, kde je jim dobře. A k tomu patří hudba: akustiku metra by využívala tradiční cimbálová muzika i abonentní koncerty Janáčkovy filharmonie. Na nástupištích všech stanic by se nabízelo občerstvení, které je pro moravský sklípek tradiční.

* Z čeho by se podle vašich představ financovala výstavba metra?

Kolečko: Zaplatili by to Pražáci, pochopitelně. Žili by s pocitem, že udělali něco pro Brno. Svoboda: Navíc s ohledem na brněnské životní prostředí by se metro v Praze i razilo. Pak by se, už hotové, transportovalo do moravské metropole a jednoduše instalovalo pod zem. V jedné restauraci na Petrově jsem dokonce zaslechl fámu, že první trasa metra se už razí pod krycím jménem Tunel Blanka.

* Můžete tedy prozradit o připravovaném seriálu něco bližšího?

Svoboda: Můžeme prozradit, že se bude vysílat od září příštího roku v České televizi a že v hlavních rolích se můžete těšit na Davida Matáska a Jiřího Schmitzera. Ale hlavně by tu mělo zaznít, že jsme tím seriálem chtěli upozornit na to, že v Brně metro chybí. Obnovit diskusi na toto téma. Kolečko: Sepsali jsme už i petici, do které bychom chtěli pozvat všechny významné osobnosti brněnské umělecké scény, vědy a politiky.

* Kolik se vám podařilo shromáždit podpisů?

Svoboda: No, jsme tam zatím my dva. ?

Metro by se razilo v Praze a už hotové by bylo převezeno do Brna.

O autorovi| Ptal se Ondřej Formánek redaktor Pátku ondrej.formanek@lidovky.cz

Autor: