V Praze nyní totiž přibyly další křižovatky, kde projíždějícím tramvajím a autobusům naskočí zelená. A kde tedy mají přednost před auty.
Jak je to možné? Autobusy mají radiová zařízení, která komunikují s počítačem v semaforu. Na podobném principu fungují i tramvaje.
Dopravní podnik vybavil počítači se signálem pro semafory 352 autobusů a 32 tramvají. Vozidlo, které přijíždí ke křižovatce, tedy vyšle signál a na semaforu mu padne zelená. A nemusí ani přibrzdit.
„Důležitá je i úspora energie dosažená snížením počtu zabrzdění a rozjezdů před semafory,“ řekl Martin Dvořák, generální ředitel dopravního podniku.
Tramvaje v metropoli projíždějí přes 209 světelných křižovatek. Na 113 z nich už mají přednost.
Systém také identifikuje vůz MHD, a pokud jede dříve, než mu ukládá jízdní řád, zelená na semaforu nenaskočí a na křižovatce čeká s ostatními vozidly. „V místech, kde se křižují tramvaje, má přednost vůz, který přijel nejdříve, případně ten, který má největší zpoždění,“ uvedl dopravní ředitel pražských dopraváků Petr Blažek.
Praha modernizovala své křižovatky od roku 2006. Nejprve zlepšovala průjezdnost tramvajím, v poslední fázi se zaměřila na autobusy. Ty mají nyní 61 přednostních křižovatek. Projekt aktivní preference, jak zní jeho oficiální název, hradila dopravnímu podniku Evropská unie. Celkové náklady si vyžádaly téměř 60 milionů korun.