Neděle 5. května 2024, svátek má Klaudie
130 let

Lidovky.cz

Míč je na kopačkách sponzorů

Česko

DISKUSE

P řes týden jsem se zájmem sledoval komentáře ohledně sportovně-společenského faux pas české fotbalové reprezentace po zápase se Slovenskem a čekal hlavně na reakci sponzorů – jedině oni jsou totiž schopni změnit tristní situaci nejen v našem národním mužstvu, ale i v celém fotbale. Bohužel, jejich dosavadní reakce je stejně alibistická jako reakce fotbalového svazu – rozpuštění realizačního týmu a vyhazov provinilců (?) je jen polovičním řešením a sponzorům to stačí.

Je to žalostně málo. Podle starého, avšak věky prověřeného rčení „ryba smrdí od hlavy“ by totiž v první řadě měli okamžitě rezignovat pánové ze Strahova, a ne čekat na valnou hromadu (hlasy navrhující její odložení jsou v této souvislosti vrcholem drzosti a ubohosti zároveň). Jsou to oni, kdo tuto situaci zavinili, svým přístupem podobné excesy hráčů umožnili a v minulosti dokonce zlehčovali a kryli.

Má-li se totiž něco opravdu změnit, možná ale výstižněji řečeno – je-li zájem něco změnit – musí dojít k razantním krokům sponzorů.

Za vším hledej funkcionáře Řešením, které by skutečně pomohlo našemu fotbalu jako celku, by byl odchod všech sponzorů a partnerů ČMFS, včetně klubů 1. a 2. ligy nejméně na jeden rok. Aby však tímto opatřením nebyli postiženi ti, pro které fotbal není jen hojně naplněné koryto, tedy mládež, finanční prostředky od sponzorů by byly vloženy do nezávislé nadace. Ta by je spravovala a transparentně a cíleně poukazovala na konkrétní podporu mládežnického fotbalu tak, aby jich nebylo možné zneužít na jiné účely (třeba na platy funkcionářů ČMFS, kteří nesou za současnou situaci primární odpovědnost). Tento stav by trval tak dlouho, dokud by stávající garnitura ze Strahova neopustila své funkce a posty, protože očekávat jejich sebereflexi a dobrovolnou rezignaci je velmi naivní. Teprve po příchodu funkcionářů, kterým půjde skutečně o fotbal, by byl návrat sponzorů jak do podpory svazu, tak i ligovým mužstvům opodstatněný.

Být na místě sponzorů, s okamžitou platností bych spolupráci s ČMFS ukončil. Žádná firma by totiž neměla mít zájem na spojení své značky se současným národním týmem a ČMFS – je to totiž z marketingového hlediska hodně špatný a pokleslý produkt, který je dokonce pro společnost ve své současné podobě, se všemi doprovodnými jevy, škodlivý. Nemám teď na mysli sportovní výsledky, je to jen sport. Mám na mysli poměry v našem fotbalu, chování a vystupování hráčů po zápasech teď, ale i před dvěma lety v hotelu Praha, chování na hřišti (hajlování dokonce i hráčů, atd.), bezpečnostní situaci na stadionech, vandalismus a výtržnosti „fanoušků“ při cestách na zápasy a dodnes v podstatě nevyřešenou korupční aféru, zametenou pod koberec.

Za vším je třeba hledat svazové funkcionáře a jejich práci. Dokud se toto vše nevyřeší a nepročistí, neměla by do vrcholového fotbalu přitéct ani koruna. Je tak jen a jen na sponzorech, zda to pochopí, a ti, kterým jde opravdu o spojení své značky s kvalitním produktem, by měli reagovat co nejdříve. Je to jak v jejich zájmu, tak i v zájmu celé (nejen sportovní) veřejnosti.

Michal Srb, bývalý chief executive officer (výkonný ředitel) skupiny reklamních agentur Lowe GGK

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...