Středa 15. května 2024, svátek má Žofie
130 let

Lidovky.cz

Mihule vytlačila automobily

Česko

Spojení Ostravy a Slovenska? Stavba se oddálila o několik dalších let

OSTRAVA Až se budou řidiči ploužit v ještě větších kolonách na silnici spojující severní Moravu a Slovensko, měli by si s sebou vzít atlas živočichů, přesněji jeho díl věnovaný písmenu M. Najdou v něm mihuli potoční, která za jejich dopravní problémy může.

V roce 1997 projelo česko-slovenským hraničním přechodem v Mostech u Jablunkova zhruba 97 tisíc kamionů za rok, letos jen za prvních deset měsíců použilo tento přechod 471 tisíc kamionů. Na naší straně jezdí velká auta na úzkých cestách mezi vesnicemi i naskrz Třincem. „Nedovedeme si představit, jak příštích pět let vůbec přežijeme,“ říká starostka Třince Věra Palkovská. Právě pět let má dělit Třinec a okolní obce, jako je Vendryně či Hrádek, od okamžiku, kdy směrem na slovenskou stranu vyroste nová, šestnáct a půl kilometru dlouhá silnice, která se městu a obcím vyhne.

Stavbu nyní na rozdíl od předchozích let nebrzdí peníze ani stavební kapacity, nýbrž právní potíže a výkupy domů a pozemků. Z několika variant trasy se bude stavět ta nejnákladnější. Důvodem je právě výskyt mihule potoční v řece Olši. Nová cesta se musí kvůli stanovisku ministerstva životního prostředí stavět dál od řeky, blíž k lidským obydlím. A to přesto, že existenci tohoto silně ohroženého druhu místní zpochybňují. „Říkají nám rybáři, že ryby v Olši loví už padesát let, ale žádnou mihuli v ní nikdy neviděli. Prioritou by měl být člověk,“ hodnotí vítězství mihule nad jednodušším plánem cesty starostka Palkovská.

Zatímco v nejjednodušší variantě poblíž řeky měli stavbaři vykupovat dvanáct domků za zhruba padesát milionů korun, nyní budou muset vykoupit dalších třináct domků, a to cenu výkupů minimálně zdvojnásobí. „Ve sporu mihule, nebo člověk jsme na straně lidí, ale musíme dodržovat zákony,“ říká generální ředitel Silnic a dálnic Alfred Brunclík.

Přípravy stavby nekomplikuje jenom ochránci přírody objevená mihule - pozemky, na kterých má budoucí cesta stát, nyní vlastní 627 majitelů.

„Jsme si vědomi tlaku času,“ komentuje potřebu moderní a především snadno průjezdnou komunikaci z Ostravska směrem na slovenské hranice hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský. Už příští rok totiž začne výroba v nošovické automobilce Hyundai. Mezi Nošovicemi a slovenskou Žilinou, kde již vyrábí sesterská automobilka KIA, pak začnou proudit statisíce převodovek a motorů ročně. Vypadá to, že kamiony s nimi začnou jezdit po starých a už nyní přecpaných silnicích.

Nový úsek cesty mezi Třanovicemi a Bystřicí měl být hotový až v roce 2012 a stát okolo osmi miliard korun. „Staré cesty na Třinecku jsou v katastrofálním stavu. Není ohroženo už jenom podnikání, ale i lidské životy,“ domnívá se předseda Moravskoslezské hospodářské komory Pavel Bartoš.

Stejným tónem hovoří také generální ředitel Třineckých železáren Jiří Ciencala, který je zároveň předsedou výboru chystané stavby: „Za tu komunikaci bojujeme celkem devět let. Hotova měla být už v roce 2006. Nyní jde už na staré silnici opravdu o život,“ argumentuje Ciencala. Na otázku, proč nevznikla cesta dřív, zní nejčastější odpověď, že prostě nebyly peníze. Nikdo nemohl počítat s příchodem automobilky Hyundai, ale i další vlnou nových investorů. Generální ředitel Alfred Brunclík slibuje, že cestáři udělají vše, co bude možné. Přesto podle něj může stavba začít v souladu se všemi předpisy až v roce 2009. Že by skončila dřív než v plánovaném roce 2012, příliš pravděpodobné není. „Kvůli schvalovacímu procesu jsme ještě ani nemohli začít s výkupy,“ upozorňuje Brunclík.

Třinecká starostka Věra Palkovská říká, že mnozí starousedlíci mohou nést nezbytné vykupování svých polí a pozemků těžce. „Neštěstím je také klasická slezská roztroušená zástavba. Nelze najít trasu tak, abychom někomu nenarušili život. Ale každý měsíc, o které bude nová cesta dřív, je pro místní lidi nesmírně důležitý,“ dodává starostka Palkovská.

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor: