Pátek 10. května 2024, svátek má Blažena
130 let

Lidovky.cz

MINIRECENZE

Česko

Viola Fischerová Písečné dítě

Po loňské sbírce Předkonec vydala nyní Viola Fischerová (1935) knihu další. Písečné dítě opět publikovalo nakladatelství Fra a na obálce je znovu obraz Adrieny Šimotové. V Předkonci básnířka udivovala nesmlouvavostí, s níž nahlédla uplývající léta, pokročilý věk: „Bráníte se/ Ty verše jsou kruté// Bráním se/ Jde o bilanci/ a účet// Je lepší vědět“. Už z této básně lze vidět, jak prostor poezie Violy Fischerové nezabírá pouze prožívání sama sebe - autorka se vždy vztahuje také k druhým.

Tento aspekt je velmi výrazný i v Písečném dítěti. V básních se totiž opěvuje „milostné přátelství dvou žen“. A tak se promlouvá k té druhé a láska se také ráda ukazuje před dalšími: „Těch vzlyků smíchu -/ až na nás klepali// A butik kde jsme kupovaly/ kalhoty blůzy a sukně/ jedna druhé//,To je vaše dcera?'/ usmívala se prodavačka//,Ne láska'//,Stejně'/ řekla/,je to dar'“. A i když je láska často „slepá“, Viole Fischerové neuniká, že se i ve stavu milostného opojení stále naráží na to, co bylo: „Nikdy ses nezeptala/ co na to dva mrtví muži/ které jsem milovala“. A co naopak minulost nepřinesla: „Můžeme k nim i zaletět/ dvě laskavé paní/ co je obdarují pomazlí/ a zmizí“.

Viola Fischerová tak pokračuje ve velmi těsně autobiografických verších. Ne každé odvážné přiznání je automaticky poezií, ne každá báseň o lásce musí být krásná, ale básnířce se tímto úskalím ve většině textů podařilo proplout. Písečné dítě tak podává další zprávu o jednom životě. Hlasem, který další jen tak nepřekryjí, hlasem tichým, ale znějícím naléhavě. Intimním, ale nikoliv chlubivým. oh HODNOCENÍ LN *****

Tomáš Míka Deník rychlého člověka

Překladatel Tomáš Míka (1959) vydal v nakladatelství Argo nejprve básnickou sbírku Nucený výsek (2003), poté knihu próz Und (2005). Deník rychlého člověk přináší opět verše, ale i oddíl Chybová hlášení s podtitulem „deník psaný za chůze“.

V titulní básni čteme: „Rychlý člověk se ptá:/ Co všechno se do života nacpat dá?/ Nacpeš do něj práci a zábavu/ Nacpeš do něj pití a potravu/ Nacpeš si košili do kalhot a nohy do bot...“ A tak hned víme, o co zde jde. O současný život plný shonu. V úvodní básni Cesta do Říma také lze číst: „Jsem na cestě jako Jacques Kerouac...“, což s ústředním tématem úzce souvisí - snadná prostupnost světa, jsme všude a nikde a marně unikáme před ostatními, protože tam, kam před nimi unikáme, už jsou také.

Tomáš Míka je autor posedlý pozorováním a zaznamenáváním střípků, z nichž se skládají naše životy. Stejně tak je posedlý hrou s jazykem, což často přináší dojem jisté nestřídmosti. Někdy se nicméně vtip povede („Veselí nad ložnicí“), jindy působí toporně a lacině: „Tak Tesco je mi/ tak Tesco/ Je mi dnes/ strašně Tesco“.

Verše Tomáše Míky jsou sympatické svou plebejskostí a rytím pod kůží zažitých stereotypů, v nichž jsme se naučili žít. Lze je ostatně poslouchat i z přiloženého CD, na němž je záznam autorského přednesu s hudebním doprovodem.

Jen se někdy zdá, jako by autor byl přece jen také poněkud nakažen moderní dobou, jako by byl příliš pilný a snaživý - a jeho verše tak byly až příliš „rychlé“, příliš rychle byly zaznamenávány na papír a zařazovány do knihy. oh HODNOCENÍ LN *****

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...