Čtvrtek 9. května 2024, svátek má Ctibor
130 let

Lidovky.cz

Ministerstvo „brzdí“ Prahu

Česko

Superstrategie ministerstva dopravy pozastavuje důležité stavby ve městě, tvrdí vedení magistrátu

PRAHA Praha se včera připojila ke krajům, které bojují proti některým bodům v takzvané superstrategii ministra dopravy Víta Bárty (VV).

Vizi, v níž ministerstvo představuje svůj plán na rozvoj dopravní infrastruktury do roku 2025, považuje vedení magistrátu za nepřijatelnou. Podle náměstka primátora Karla Březiny (ČSSD) brzdí například modernizaci železničních tratí nebo budování nových částí Pražského okruhu.

„Třeba v úseku mezi dálnicí D1 a Běchovicemi jsme očekávali zahájení stavby už v roce 2012. Superstrategie ale navrhuje zajistit její financování až po roce 2016, navíc neověřenou formou partnerství veřejného a soukromého sektoru způsobem PPP,“ vysvětluje Březina. To v praxi například znamená, že stát prodá část silnice stavební firmě, ta ji na své náklady opraví a pak státu pronajme.

Vize ministerstva dopravy dává červenou i zvelebování některých železnic. Nových moderních kolejí a peronů se zatím nedočkají například tratě mezi Prahou a Kladnem nebo mezi Prahou a Berounem. Na kladenské železnici chce ministerstvo začít pracovat až za čtrnáct let, na trati do Berouna za osm. Kvůli nespokojenosti s návrhem ministerstva, který musí nejprve schválit vláda, se 24. března sejde i pražské zastupitelstvo.

„Problém je samozřejmě nedostatek peněz. Máme za sebou schůzky s Asociací krajů. Praha není jediná, která se superstrategií nesouhlasí, každé město má svou prioritní stavbu. Všechny připomínky teď musí projít meziresortním řízením. Nevylučujeme, že se návrh změní,“ vysvětluje Martin Novák z ministerstva dopravy.

Autor: