Zakázky spadají do let 2010 až 2013. První smlouvu za 1,7 milionu ministerstvo uzavřelo v jednacím řízení bez uveřejnění, další čtyři za 4,2 milionu korun zadalo postupem pro veřejné zakázky malého rozsahu. "Nesprávně rozdělilo (ministerstvo dopravy, pozn. red.) veřejnou zakázku na služby do několika veřejných zakázek," upozornil Nejvyšší kontrolní úřad, který na podezřelou zakázku upozornil. Úřad podle něj porušil zákon hned několikrát.
ČTĚTE TAKÉ: |
"Jsme gestorem většiny kosmických aktivit Česka a zbytek koordinujeme. Z této pozice zajišťujeme mimo jiné členství země v Evropské kosmické agentuře. Přípravy na jednání jednotlivých rad a výborů agentury často vyžadují odborné a velmi specifické znalosti a není udržitelné ani účelné, aby dlouhodobě zajišťovalo tuto agendu vlastními zaměstnanci," hájí mluvčí úřadu Tomáš Neřold "poradenství v oblasti kosmických aktivit" spojené s Rohlíkem.
Odborník působící na Fakultě aplikované vědy Západočeské univerzity se podle mluvčího podílel na vývojových projektech Evropské kosmické agentury, v nákladech za jeho zakázky jsou zahrnuty i peníze určené na zahraniční pracovní cesty.
Nestandardní postup
Neřold také odmítá, že by ministerstvo dopravy zakázky dělilo účelově, k nestandardnímu postupu ho prý donutily okolnosti. Spor o koordinaci kosmických aktivit vypukl v roce 2010, ministerstvo dopravy ji dostalo na starost v roce 2011. "Proto byla první smlouva z roku 2010 časově omezena prakticky pouze na tento rok. Nebylo totiž jasné zda a jak dlouho budeme mít na starost kosmické aktivity," vysvětluje Neřold. Vypsat soutěž podle mluvčího úřad nemusel, protože tendr nepřekročil dva miliony.
Evropská kosmická agentura
Zdroj: www.czechspaceportal.cz |
Podobně vysvětluje i čtyři menší smlouvy bez soutěže místo jedné velké. "Kompetence kolem kosmických aktivit v posledních letech nebyly ustáleny, neměli jsme jistotu, že budeme tuto věc řešit dlouhodobě a místo zakázky na několik let jsme uzavírali na tyto poradenské služby vždy jen smlouvu na kratší dobu," hájí úřad mluvčí.
U kontrolorů nicméně s takovým tvrzením rezort dopravy neobstál, proto nový ministr Antonín Prachař (ANO) smlouvu s vědcem ukončil. "Nynější vedení ministerstva spolupráci s panem Rohlíkem vyhodnotilo tak, že se rozhodlo zakázku neprodlužovat a vypsat na ni výběrové řízení," uvedl Neřold.
Problémy u více zakázek
Zmíněný tendr však nebyl zdaleka jediným problematickým. Rezort dopravy a jemu podřízené instituce totiž podle Nejvyššího kontrolního úřadu podobně jednaly i u dalších zakázek. "Obdobný postup zvolilo například i Ředitelství vodních cest, když zakázku na právní služby za celkovou částku 3,8 milionu korun rozdělilo do dvou zakázek malého rozsahu, které pak zadalo jednomu poskytovateli v lednu a dubnu 2012," uvedli kontroloři.
Oba úřady ale také Státní plavební správa, Úřad pro civilní letectví a Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod takto období zbytečně vynaložily 88 milionů korun.