Úterý 21. května 2024, svátek má Monika
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Ministr chce absolutní přednost pro chodce

Česko

  16:57
PRAHA - Absolutní přednost pro chodce, řidičské průkazy na zkoušku nebo zpřísnění předjíždění kamionů. Takové změny by mohla pro řidiče a další účastníky silničního provozu přinést novela silničního zákona. Expertní komise ministerstva dopravy by měla mít návrh novely hotový do konce února. Změny v dopravě by po případném schválení parlamentem mohly začít platit od začátku roku 2009.

Komise složená z dopravních odborníků a zástupců politických stran se už podle ministra dopravy Aleše Řebíčka shodla na zavedení absolutní přednosti pro chodce. Doposud museli chodci dávat přednost tramvaji. Členové komise jsou také zajedno ohledně takzvané osoby blízké. Ředitel dopravní policie Martin Červíček uvedl, že komise mimo jiné navrhla odstranit ze zákona ustanovení, které umožňuje některým řidičům s odvoláním na to, že vozidlo řídil například rodinný příslušník, vyhnout se postihu za dopravní přestupek.

Podle místopředsedy ČSSD Milana Urbana ale nelze problém vyřešit tím, že odpovědnost v takovém případě ponese vlastník vozidla, jak někteří odborníci navrhují. "Je to právně složitý problém. Máme tady leasingové smlouvy a podobně," uvedl.

Návrh novely bude podle ministra potřeba sladit s některými další předpisy. Podílet by se na tom kromě ministerstva měla také legislativní rada vlády nebo Poslanecká sněmovna. "Není zatím všeobecná shoda," poznamenal v Otázkách Václava Moravce ministr.

Červíček doplnil, že policie chce také změnit v administrativní oblasti postup při šetření nehod, aby zjištění viníka bylo rychlejší. "Pro mě je nepřijatelné, abychom v souvislosti s dopravní nehodou do 50.000 (korun škody) bez zranění, byli povinni ji dokumentovat na čtyřech listech a zaznamenávat věci, které nejsou až tak důležité," uvedl Červíček.

Jedním z návrhů komise také bylo zvýšení hranici škody, při které je řidič povinen přivolat policii až na 250.000 korun. Proti takové změně je ale Urban. "Já si myslím, že 250.000 je příliš. Je tady spoustu aut v České republice, které tuto hodnotu vůbec nemají," uvedl. Podle něj by se policie místo sankcí měla spíše soustředit na prevenci.

Komise zatím ještě stále debatuje o změnách v bodovém systému. Podle Urbana je například možné uvažovat o vyšším počtu bodů. Bodový systém platí od července roku 2006. Pokud motorista ztratí za přestupky 12 bodů, přijde na čas o řidičský průkaz.

Podle Urbana by také prospělo zavedení řidičských průkazů na zkoušku. S tím souhlasí také Červíček. "Nejde jenom o omezení doby platnosti řidičského průkazu, ale také o to, jak dovychovávat řidiče, kteří se něčeho (přestupku) dopustí," konstatoval.

Podle Řebíčka by také na vybraných úsecích silnic mohlo být zpřísněno předjíždění kamionů. Změny by se podle Červíčka mohly týkat až jedné třetiny dálnice D1. Ministr zopakoval, že by se na určitých úsecích dálnic v Česku by se mohlo jezdit rychlostí až 160 kilometrů v hodině, i když se experti touto otázkou nezabývali.

Zavedení bodového systému a nový silniční zákon znamenaly revoluci v dopravě. V prvních několika měsících platnosti nového předpisu situace na českých silnicích skutečně zlepšila, potom se ale začala vracet do starých kolejí.

Loni na českých silnicích podle nedávných předběžných policejních statistik zemřelo 1111 lidí, tedy o 155 více než za rok 2006. Zároveň se ale jednalo o druhý nejnižší počet mrtvých od roku 1990. Expertní skupinu pro vypracování novely zákona i pro posouzení jeho dopadů zřídil Řebíček v září.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!