Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Ministr chystá kontrolu stavařů

Česko

Kolik vydělají velké stavební firmy? Podle Bárty dost na to, aby zlevnily. Není to pravda, reagují firmy

Nemůžeme jít s cenou dolů, tvrdí největší hráči na českém stavebním trhu. Ministr Bárta na ně tlačí, aby zlevnili práci na dopravních stavbách.

PRAHA Ministr dopravy Vít Bárta si chce posvítit na skutečnou ziskovost stavebních firem.

Podle něj totiž vykazují mnohem menší marže, než ve skutečnosti mají. A tak mají prostor na osekávání nákladů.

Některé názory dokonce hovoří o tom, že se tato marže pohybuje okolo dvaceti procent. Stavební firmy se ale ohrazují: Není to pravda, říkají unisono.

„Pokud interní ministerské šetření potvrdí zjištění, která jsem si přečetl v médiích o ziskovosti dodavatelů stavebních prací, bude zřejmé, že tlak na tyto firmy, který v posledních týdnech vyvíjíme, je zcela oprávněný,“ varoval Bárta už minulý týden.

Spor o to, kolik stavební firmy vydělávají, souvisí se současnou snahou nového ministra zastavit nebo zlevnit výstavbu klíčových dopravních projektů v zemi.

Stavební firmy si však stojí za tím, že nemohou jít s cenou dolů, protože už teď mají mizerné zisky. „Za posledních osm let je náš průměrný zisk 2,19 procenta, přičemž nejvyššího zisku jsme dosáhli v roce 2003 s 3,68 procenty,“ sdělil LN Josef Krýsl, majitel stavební firmy Bögl a Krýsl. „S ohledem na to, že naše společnost realizuje veřejné zakázky z peněz daňových poplatníků, si myslíme, že ideální zisk by měl zůstat mezi pěti až sedmi procenty,“ podotýká. „Rozhodně nevidíme možnosti snižování ceny na úkor ziskovosti, která se alespoň u naší společnosti pohybuje na hranici rentability,“ dodává.

Stavební firmy navíc argumentují i tím, že zákon jim ukládá povinnost podnikat za účelem zajišťování zisku. „Prostor pro snižování nákladů dopravních staveb není ve snižování dosahovaných marží,“ říká například generální ředitel společnosti SMP CZ Martin Doksanský. Podle něj existují značné možnosti šetření, například zjednodušením projektů či investorské přípravy staveb.

Zadávání zakázek brzdí stavby Podle zástupců společnosti Hochtief by mělo šetření začínat u zadavatele. „Každý z účastníků procesu výstavby, tedy zadavatel, projektant, dodavatel, si musí odpracovat svoji část. V současné době zákon o zadávaní veřejných zakázek proces realizace jednotlivých částí do jisté míry omezuje,“ říká předseda představenstva Hochtiefu Tomáš Bílek.

Ministerstvo dopravy si však nemyslí, že by kvůli zadávání zakázek bylo nutné měnit platnou legislativu. „Jde spíše o systémové nastavení jednotlivých kroků a efektivnější využívání současných možností a nástrojů,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. Připouští, že co se týče efektivity, je při zadávání zakázek co dohánět. Ministerstvo si to prý klade jako jeden ze svých hlavních kroků pro další týdny a měsíce.

Další oblast, kde by měl stát podle stavařů spíš hledat úspory, je omezení průtahů a obstrukcí při přípravě a realizaci staveb, které mají na svědomí dotčené obce či občanská sdružení. „Stačí se inspirovat v zahraničí, kde je například prostor pro ekologisty významně omezen. Určitě není možné říci, že by se v západní Evropě nebral ohled na ochranu přírody,“ říká Doksanský. Jen by se měl podle něj omezit prostor spekulantům. Současná legislativa umožňuje komukoliv vstoupit do procesu realizace stavby a de facto si vymoct její zastavení i v pokročilé fázi stavby.

S tím ministerstvo souhlasí a změnu legislativy prý plánuje. „Všechny kroky by měly vést k urychlení a zjednodušení těchto řízení, ovšem za předpokladu plné ochrany práv a zájmů majitelů pozemků nebo občanských společenství,“ říká Ptačinský. Ministerstvo by prý chtělo změnu navrhnout tak, aby nedocházelo k zneužívání tohoto institutu a potažmo k prodražování staveb ve veřejném zájmu.

Graf

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...