Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Místo chodníku dálnice

Česko

Od rána je to už třetí nehoda,“ ozve se za kamerou hlas. Střepy na vozovce a povykující řidiči, okolo nekonečné proudy aut. Martin Mareček pozoruje zmenšování chodníku kvůli parkovacím místům i každodenní srážky aut přímo ze svého bytu v jedné z nejfrekventovanějších pražských ulic. „Stačilo jen pustit kameru,“ říká o svém filmu Auto*Mat.

Film se odehrává v Praze, kterou však lze zaměnit za jakékoli větší město, kde radní a politici s lehkostí pouštějí kolony aut do center, nalévají miliardy do nových staveb a vybízejí tak k dalšímu nárůstu. Právě houstnoucí doprava ve městech je jedním z letošních velkých témat festivalu Jeden svět.

Marečkův dokument klade různé otázky. Stali jsme se už automaty, které si pohyb nedovedou představit jinak než jako točení volantem a které smradlavé dálnice pod okny přijímají jako nutné zlo? Nedalo by se s tím nic udělat?

Leitmotivem dokumentu je jednoduchá teze: Ráno vstanu a změním svoje město.

I proto vznikla stejnojmenná občanská iniciativa, jejímiž peripetiemi nás film rovněž provádí.

Až na zaryté fandy aut, nepřipouštějící jakoukoli debatu a ohánějící se slovy „přece nemůžete chtít, abychom se zase vrátili na stromy“, si většina dotazovaných občanů, radních, a dokonce i dealerů s auty uvědomuje, že takhle to dál nejde. Když ale přijde na konkrétní řešení, dávají ruce pryč. Občané mávnou rukou, že se s tím stejně nedá nic dělat, a politici nehodlají riskovat problémy.

Asi nejvýmluvněji působí obrázek Pavla Béma. Primátor s filmaři poměrně dlouho komunikoval. Jeho počáteční nadšení ale postupně střídá mrazivý chlad a zesměšňování filmařů, když vidí, že aktivita iniciativy neutuchá ani po šesti letech. Film zakončuje sázka primátora s Michalem Křivohlávkem z Auto*Matu o to, zda bude překročena cena tunelu Blanka.

A jak to dopadlo? Podle dostupných informací už dva roky před dokončením tunelu vzrostla cena oproti plánu zhruba o 700 milionů korun.

Mezi další zajímavé snímky, které tato sekce nabízí, patří Bombajská spojka. Do roku 2020 se má stát Bombaj nejlidnatějším velkoměstem na světě.

Už teď v něm žije přes třináct milionů lidí. Hromadná doprava přitom téměř nefunguje – pověstné jsou vlaky narvané k prasknutí. Ulice brázdí tisíce aut, jejichž řidiči se řídí spíš než zákony právem silnějšího a rychlejšího.

Trojice hlavních hrdinů z různých společenských vrstev má na řešení zoufalé dopravní situace úplně rozdílný názor. Dokument Camilly Nielssonové a Fredericka Jacobiho pokládá zásadní otázku: Je zdravé životní prostředí pouze luxusem pro společenskou smetánku?

Hrdiny kolumbijského filmu Dva muži v Bogotě jsou pro změnu dva komunální politici, kterým se podařilo nejen zredukovat četné dopravní zácpy, ale v jednom z nejnebezpečnějších měst na světě i vybudovat síť veřejné dopravy, cyklostezky, knihovny a dětská hřiště a snížit počet vražd v ulicích.

Dokument Andreje M. Dalsgaarda jednoduše ukazuje, nakolik úspěchy komunální politiky závisí na morálce jedinců, kteří mají vizi a jimž na srdci leží veřejný prospěch.

O autorovi| MILAN VIDLÁK, Autor je novinář

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...