Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Místo zákazu jízd vyšší mýtné

Česko

Automobiloví dopravci odvrátili zavedení celoročního zákazu pátečních jízd. Jednají i o různých úlevách

PRAHA Tahanice kolem zákazu jízd kamionů v určitých dnech jsou zřejmě u konce. Čeští dopravci včera při jednání s premiérem Janem Fischerem přistoupili na zvýšené sazby mýtného v exponovaných dnech výměnou za stažení návrhu na celoroční zákaz pátečních jízd kamionů. Zároveň připraví s ministerstvem dopravy návrhy, které by jim měly usnadnit podnikání.

„Předložili nám návrh diferenciovaných sazeb mýtného, které by měly nahradit rozšíření zákazu pátečních jízd kamionů na silnicích,“ řekl Martin Felix, tajemník sdružení autodopravců Česmad Bohemia, po setkání s premiérem a ministrem dopravy Gustávem Slamečkou. „Nyní máme týden na prostudování vládních návrhů a na přípravu našeho stanoviska k nim,“ řekl Felix. Na schůzce představitelé státu předložili autodopravcům dvě varianty diferenciovaných sazeb mýtného. „Jedna z možností je kompenzační, tedy taková, která by pro dopravce vyšla nákladově neutrálně,“ řekl Felix.

Tato varianta počítá se zvýšením sazeb mýtného v pátek odpoledne, které by bylo kompenzováno snížením sazeb v méně exponovaných časech. „Mohly by se například snížit noční sazby mýtného během týdne,“ řekl Karel Hanzelka, mluvčí ministerstva dopravy.

Druhá, nekompenzační varianta také počítá se zvýšením sazeb mýtného v pátek, ale ostatní sazby by ponechala na současné úrovni. Tím by se náklady na mýtné autodopravcům zvýšily. „My samozřejmě dáváme přednost té první, kompenzační variantě,“ řekl Felix.

Ministerstvo dopravy ze zákona může zvýšit sazbu mýtného až na dvojnásobek. „Nejdražší sazba by tak mohla činit zhruba osm korun za ujetý kilometr,“ řekl Hanzelka. Vláda odstoupí od rozšíření zákazu pátečních jízd Na včerejší schůzce vládní zástupci také přislíbili, že by mohli stáhnout návrh zákona, který zavádí celoroční páteční zákaz jízd kamionů. „Pokud budeme souhlasit se změnami v sazbách mýtného systému, vláda slíbila, že tento návrh stáhne,“ řekl Felix. Zákaz pátečních jízd kamionů v současnosti platí pouze v době prázdnin.

Návrh na rozšíření pátečního zákazu na celý rok předložila na nátlak tehdejšího ministra pro životní prostředí Martina Bursíka do parlamentu ještě vláda Mirka Topolánka. Na konci září poslala sněmovna tento návrh již do druhého čtení.

Rozšíření pátečního zákazu jízd kamionů by mělo zvýšit bezpečnost na českých silnicích. Podle dopravců však ani prázdninové opatření nepřineslo žádné zlepšení, a není tedy důvod předpokládat, že by celoroční zákaz snížil nehodovost.

Navíc prý páteční zákaz znamená větší zátěž v pracovní dny. Dodržování zákazu jízd také komplikuje nedostatek odstavných parkovišť podél hlavních dopravních tahů.

Pomoci by mohla vratka spotřební daně z nafty Na včerejší schůzce se zástupci vlády a autodopravci také dohodli na tom, že se pokusí najít způsob, jak pomoci tomuto odvětví přežít pokles ekonomické výkonnosti Česka. „Máme spolu se sdružením Česmad Bohemia připravit analýzu současného stavu a vypracovat návrh možných řešení tíživé situace dopravců,“ řekl Hanzelka. Společný návrh mají ministerstvo dopravy a autodopravci předložit k projednání na radě ekonomických ministrů. Podle vybraného mýtného se výkon autodopravců v důsledku ekonomické krize letos snížil zhruba o deset až dvacet procent. Jedním ze způsobů, jak ulehčit život autodopravcům, je podle Felixe zavedení částečné vratky na nákup nafty. Vláda totiž kvůli snižování rozpočtového schodku chce v příštím roce zvýšit jak spotřební daň na palivo, tak daň z přidané hodnoty. To se samozřejmě negativně promítne do hospodaření autodopravců.

„Pokud se toto opatření skutečně zavede, budeme patřit mezi nejdražší země v Evropě,“ řekl Felix. Navíc podle něj se ve všech zemích, kde se spotřební daně zvýšily, snížil jejich výběr. Dopravci totiž začnou nakupovat velké objemy paliva v sousedních zemích, kde je daňové zatížení nižší.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!