Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Mistryně lékárníků je Slovenka z Brna

Česko

PRAHA Působí dost sebejistě, aby vzbudil v pacientovi důvěru. Zároveň je schopný empatie, aby uklidnil jeho obavy. Navíc mluví jasně a má odborný přehled. Takový je ideální lékárník. Finále Česko-slovenského mistrovství v lékárenské komunikaci ukázalo, že to není jen vysněný mýtus. Přesně takoví jsou totiž studenti, kteří se v něm umístili na nejvyšších příčkách. Ve skutečné lékárně čekala na finalisty přísná porota a figurant – úzkostlivý rodič, který nese recept na antibiotika pro svého čtrnáctiletého syna s angínou. Upovídaný člověk, který se o svého puberťáka až chorobně strachuje a se kterým se domluvit je těžké. Některým ze dvanácti studentů trvá až čtvrt hodiny, než se jim podaří „pacienta“ vyřídit tak, aby získal vše potřebné. Nejlépe se s úkolem popasovala Ivana Kostúrová, studentka 4. ročníku brněnské farmaceutické fakulty. Nezapomněla se zeptat, jestli chlapec netrpí teplotou, doporučila pastilky proti bolesti v krku, upozornila na dodržování správného režimu i případné nežádoucí účinky a nechala pro všechny případy kontakt do lékárny. „Oceňuju, že jsem si práci v lékárně mohla prakticky vyzkoušet. Ve škole se klade důraz hlavně na teorii,“ řekla Kostúrová.

Jako vítězku Česko-slovenského finále ji čeká mezinárodní soutěž reprezentantů dvaceti zemí ve slovinské Lublani.

Také další dva studenti, kteří získali na včerejší soutěži ceny, přítomné nadchli. „Kdyby takoví byli všichni,“ povzdechla si jedna členka poroty po vystoupení brněnského favorita, budoucího lékárníka Lukáše Smrtky.

„Komunikační standard, který zde studenti předvedli, byl v řadě případů plně srovnatelný s profesionály,“ řekla předsedkyně poroty Vilma Vranová.

Ve skutečnosti byli mnozí studenti vstřícnější i přesvědčivější než mnozí „opravdoví“ lékárníci. „Soutěž mi dala hodně, u nás na škole se komunikace vyučuje zatím jen v jednom semináři,“ říká loňská vítězka soutěže Šárka Tomková. Ta stále využívá, co se naučila na semináři, který k mistrovství patří. Po loňské soutěži se dívá na lékárníky za skutečnou tárou (tak se správně říká pultu v lékárně) trochu jinýma očima. „Během toho roku jsem potkala dost lékárníků, snažím se komunikovat a narazila jsem na problém, kdy lékárníci nebyli vstřícní,“ přiznala Tomková.

Vranová ale upozorňuje, že i na komunikaci v lékárně musí být dva. „Vím, že lékárníci spíš mají zájem tuto péči poskytovat, ale mnozí pacienti na všechno řeknou, že nemají čas,“ uvedla Vranová.

Farmaceutické fakulty výuku komunikace posilují. „Komunikace s pacientem je asi to hlavní, co by si měl absolvent farmaceutické fakulty ze školy odnést. Úkolem našich absolventů je dokázat pacientům, že lékárník je vysoce kvalifikovaný zdravotnický pracovník,“ řekl studentům před finále děkan Farmaceutické fakulty Univerzity Karlovy v Hradci Králové Alexandr Hrabálek.

Autor: