Pátek 24. května 2024, svátek má Jana
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Mít svůj komín je dnes dobrý byznys

Česko

Digitalizace nám uvolnila řadu zajímavých prostor, nejvíc se ale těšíme na příchod čtvrtého operátora a digitalizaci rozhlasu, říká Kamil Levinský, výkonný ředitel Českých Radiokomunikací.

* LN Příští rok se stanete generálním ředitelem, už nyní jste ale získal širší kompetence v oblasti strategie. Máte představu, co chcete prosadit nebo změnit?

Nehovořil bych úplně o změně, České Radiokomunikace se za ty tři roky, co nastoupil nový manažerský tým, posunuly tam, kam jsme chtěli. Stali jsme se lídrem digitálního vysílání, což je směr, který chceme dále rozvíjet. Ať už to bude digitalizace rozhlasového vysílání či přenos obsahu ve vysokém rozlišení. Druhou věcí, kterou chceme více tlačit, je kombinace komunikačních a infrastrukturních služeb.

* LN Můžete tento koncept konkrétněji popsat?

Je poměrně jednoduchý – po vypnutí analogového vysílání nám zbyly docela zajímavé prostory, které mají svoji klimatizaci a většinou i dvojí nezávislé napájení. My se díváme na to, jakým způsobem je dále využívat. První z cest je poskytování prostoru pro umístění serverů, v tomto směru máme rozpracováno několik projektů. Druhou věcí, kterou bychom chtěli nabídnout, je rovnou poskytování serverové kapacity a infrastruktury jako služby. Řada společností má po celé republice servery, na nichž si musí nechávat velké nevyužité rezervy, zatímco u nás by je mohly centralizovat.

* LN A v této oblasti jste dosud nijak aktivní nebyli?

Historicky jsme v ní nebyli aktivní vůbec, vstoupili jsme do ní na přelomu loňského a letošního roku, kdy jsme získali jednoho velkého zákazníka provozujícího internetový obchod. Diskutujeme nicméně s dalšími potenciálními zákazníky, typově se jedná například o internetové obchodníky nebo mediální zákazníky, kteří mají na serverech velký objem dat, například videa.

* LN Kolik takových prostor máte k dispozici?

Je třeba říct, že to nejsou běžné nemovitosti. Obvykle jsou to věže, které mají nějakou přilehlou nemovitost, nebo je tento prostor umístěn přímo v těle věže. Řádově jsou to desítky objektů, které by byly pro tento typ služeb vhodné.

* LN Souvisí personální změny ve vedení i s údajně chystaným prodejem společnosti?

Já bych nerad komentoval různé spekulace, které se v tisku objevily. Akcionáři Českých Radiokomunikací jsou investiční fondy a ty kupují společnosti za účelem zvýšení jejich hodnoty. Jsou to finanční investoři a po zhodnocení svého podílu společnosti prodávají. V současnosti zvažují určité strategické možnosti, které potenciálně mohou vyústit v prodej, nicméně toto rozhodnutí nepadlo a jakékoli změny nesouvisí s aktivitami akcionářů.

* LN Při prodeji před čtyřmi lety byla hodnota firmy 1,2 miliardy eur, jak se od té doby změnila?

Mě nepřísluší komentovat tato čísla, to je záležitost akcionářů. Jen podotýkám, že v době, kdy se České Radiokomunikace prodávaly, tato hodnota reflektovala i podíl ve společnosti T-Mobile, který zde již není. Byl vyčleněn mimo České Radiokomunikace a drží ho naše mateřská společnost. Jakékoli srovnání by tedy nebylo relevantní.

* LN Kde jsou pro vás nyní největší investiční příležitosti?

Pokud jde o vysílání, digitalizace televizního vysílání je sice již ve velmi pokročilém stadiu, nicméně digitalizace rozhlasového vysílání ještě ani nezačala, tam tedy vidím potenciál. A pokud jde o rozvoj infrastrukturních služeb, tam zase velké možnosti skýtá případný vstup čtvrtého mobilního operátora. Stavět v současné době čtvrtou nezávislou mobilní síť by z hlediska nákladů nebylo úplně optimální a pravděpodobně by se taková investice nevrátila. České Radiokomunikace proto mohou zopakovat stejný model jako při příchodu T-Mobile a dnešního Vodafone na trh, kdy jsme pomáhali rychle zajistit nezbytné masivní pokrytí trhu na našich věžích.

* LN Máte už představu o tom, kdy by se digitalizace rozhlasového vysílání mohla rozběhnout?

Je to velmi těžké předpovědět. Současní provozovatelé mohou FM vysílání provozovat až do roku 2020 a z tohoto hlediska je na rozdíl od televizního vysílání nic netlačí. Tam to bylo vynuceno vracením kmitočtů, protože kmitočty použité na rozjezd digitálního televizního vysílání jsou stejné, jaké byly použité u analogového. To u rádia nenastane, tam se použijí kmitočty uvolněné televizním vysíláním, a není tedy potřeba opouštět analogové FM vysílání proto, aby se začalo s digitálním. Proto se očekává mnohem pozvolnější rozjezd a výrazně delší období souběžného vysílání v obou formátech.

* LN Už se k tomu některé stanice alespoň chystají?

Digitalizaci rozhlasového vysílání lze dělat na dvou typech frekvencí. Jednak je to třetí televizní pásmo uvolněné vypínáním analogového vysílání. Tam byl patřičný kanál uvolněn letos v srpnu s vypnutím Bukové hory, kde vysílala televize Nova. Nic tedy nebrání tomu, aby Český telekomunikační úřad vypsal výběrové řízení na toto spektrum. Druhou možností je využití takzvaného pásma L, které bylo volné už v minulosti. To ale vyžaduje větší investice a vysílání zdraží tolik, že pro rádia není zajímavé.

* LN V minulém roce jste přestali nabízet internet koncovým zákazníkům. Nezvažujete návrat?

Rozhodli jsme se prodat maloobchodní část aktivit proto, že tam naše značka neměla tak velkou sílu, jakou má v našem tradičním prostředí, kterým jsou velké korporace a ostatní operátoři. Proto došlo k prodeji této části byznysu, což nám otevřelo nové možnosti. V minulosti jsme například nenabízeli služby lokálním poskytovatelům internetu, protože bychom tak kanibalizovali naše vlastní internetové služby. Po prodeji maloobchodní divize jsme se na tyto služby mohli plně zaměřit. Náš podíl zde byl velmi malý, v jednotkách procent, nyní ale čekáme hodně velký růst.

* LN Firmy tedy na jméno Českých Radiokomunikací slyší víc?

Z analýzy naší značky vyplynulo, že v rezidenčním segmentu je téměř neznámá a zavedení nové by stálo stovky milionů. Proto jsme se zaměřili výhradně na korporátní segment, kde je naopak velmi silná. Tam vždy nabízíme levnější a robustnější řešení než dominantní poskytovatel. Často poskytujeme i záložní spojení prostřednictvím rádiového připojení pro případ přerušení primárního spojení. To je věc, které si naši klienti s typicky většími datovými požadavky a geografickou roztříštěností velmi cení.

* LN Jak moc se v době stále vyšších požadavků na sílu pokrytí zvyšuje boj o kapacity vysílačů?

Určitě zde existuje tvrdý konkurenční boj. Všude existují vysoké budovy, komíny a vodárny, které jsou plně využité mobilními operátory a lokálními poskytovateli internetu. Proto se snažíme nabídnout těmto poskytovatelům více profesionální řešení tak, aby se mohli soustředit pouze na své zákazníky a nemuseli si sami zajišťovat pokrytí na soukromých objektech.

* LN Vlastnictví komínu je tedy dnes lukrativní záležitostí?

Zájem o pokrytí je skutečně velký a většina komínů už dnes není provozována, ale stojí hlavně z tohoto důvodu. Generují další příjmy umístěním telekomunikačních zařízení. Mnoho rozhleden i umělecky hodnotných staveb je doslova obsypáno vysílači. Poptávka po kapacitách je výrazně větší, takže tento byznys je určitě zajímavý.

* LN Sehnat povolení pro nový vysílač jistě nebude snadné. Jak navyšujete kapacity?

Hlavně využíváme již vybudované vysílače, stavba nových vysílačů je finančně dost náročná a byla by potřeba dostatečná záruka jejich rychlého obsazení a návratnosti investice. Pokud zjistíme, že někde existuje poptávka našich klientů a nemáme v dané lokalitě vysílač, nejprve se díváme, zda tam nestojí vysílač někoho jiného, který bychom si mohli pronajmout. Až posledním řešením je výstavba nějakého menšího vysílače. V současnosti je výstavba minimální a využíváme lokalit uvolněných po vypnutí analogového vysílání.

* LN Do jaké míry náklady na digitalizaci ovlivňují chod firmy?

Výstavbu sítí plně zajišťují České Radiokomunikace, nedostávají žádný příspěvek od státu. Představuje to náklady v řádu miliard korun, což je promítnuto do komerčních smluv s televizemi. Návratnost je samozřejmě relativně dlouhá. Přišli jsme myslím s atraktivní nabídkou dlouhodobých smluv, abychom dosáhli příznivých cen. Kdyby se uzavíraly krátkodobé, byly by ceny zcela nepřijatelné ze strany provozovatelů vysílání.

* LN Když jsme u toho, jak se daří plnit plán digitalizace?

Proces digitalizace je relativně složitý. Změna jediné vysílací lokality z analogu na digitál obnáší stovky aktivit, které na sebe musí navazovat, a mediálně vděčná výměna antény vrtulníkem už je jen třešničkou na dortu. Celý proces teprve nedávno završil jeden důležitý milník, neboť došlo ke kompletní výstavbě multiplexu pro Českou televizi. Poslední vysílací lokalita byla spuštěna 30. září. A zatím nedošlo k jediné chybě, v některých oblastech dokonce na žádost zákazníka došlo ke spuštění digitálního vysílání dříve, než bylo plánováno.

***

Změna jediné vysílací lokality z analogu na digitál obnáší stovky aktivit a mediálně vděčná výměna antény vrtulníkem už je jen třešničkou na dortu

AUDITOR ŘEDITELEM

Kamil Levinský

Profesní dráhu zahájil jako auditor Ernst & Young, v roce 2002 se stal ředitelem interního auditu společnosti Eurotel. Později zastával pozici ředitele pro integrace procesů a kvalitu v Telefónice O2. V Českých Radiokomunikacích pracuje od května 2007.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!