Nákupní centra v Istanbulu rostou závratným tempem. Zahraniční investory do Turecka láká rostoucí počet obyvatel, v současnosti má země přes 70 milionů obyvatel, a vysoký počet mladých. Podle realitní společnosti Jones Lang LaSalle je Turecko podle plochy rozestavěných obchodních center třetí v Evropě, za Ruskem a Španělskem. Letos mají být dokončena centra o rozloze zhruba dva miliony metrů čtverečních.
Většina Turků stále nakupuje v malých obchodech se smíšeným zbožím, zvaných bakkal. Obchodní centra však lákají zámožné obyvatele, kteří si chtějí na jednom místě užít nakupování, jídlo i zábavu.
Hlavní roli v expanzi hrají zahraniční společnosti. V únoru konsorcium v čele se soukromou investiční společností BC Partners koupilo majoritní podíl v největší turecké maloobchodní společnosti Migros za 1,7 miliardy dolarů (27,5 miliardy korun). O měsíc dříve řetězec Kipa, který vlastní britské Tesco, oznámil, že investuje v příštích pěti letech 1,5 milionu dolarů do otevření 100 nových obchodů. Francouzský maloobchodní gigant Carrefour provozuje v zemi supermarkety s tureckou společností Sabanci Holding; jejich společný podnik se jmenuje Carrefoursa.
První obchodní centrum v Turecku bylo otevřeno v roce 1988. Nejistá ekonomická situace však další expanzi omezila. Po finanční krizi v roce 2001 sektor oživil díky sedmiprocentnímu ekonomickému růstu a zvýšení přímých zahraničních investic. Ty loni dosáhly 20 miliard dolarů. Turecký úřad pro obchodní centra uvádí, že počet obchodních center by do roku 2010 měl stoupnout na 350. Nyní je v zemi 189 obchodních center, dalších 72 je ve výstavbě a 87 ve fázi plánování.
Nicméně Turecko se svými nákupními centry stále zaostává za evropským průměrem, což ukazuje, že sektor má stále potenciál k silnému růstu. Na tisíc obyvatel připadá v Turecku pouze 55 m2 jejich plochy. V sousedním Řecku je to 125 m2, v Británii 230 m2, a v Norsku dokonce 750 m2.