Čtvrtek 23. května 2024, svátek má Vladimír
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Mobilní marketing v Česku sílí

Česko

Nárůst počtu reklamních kampaní v mobilech o desítky procent potvrzují všichni operátoři.

PRAHA V České republice se skokově zvyšuje zájem firem o mobilní reklamu. Oblibu inzerce přes mobil dokládají zejména vyšší objemy mobilní reklamy v sítích operátorů. V příštím roce navíc odborníci očekávají zdvojnásobení obratu v tomto typu reklamních služeb.

Zájem o reklamní služby přes mobil zaznamenali všichni tři největší čeští operátoři. „Oproti roku 2009, kdy jsme realizovali 45 kampaní, jde v roce 2010 o 65 procentní růst,“ říká například Martina Kemrová z T-Mobilu a dodává, že počet reklamních kampaní přes mobil vzrostl v loňském roce na 193. Vysoký zájem o reklamu přes mobil potvrzuje i manažerka prodeje mobilní reklamy Telefóniky O2 Tereza Hubičková. „Loni jsme zrealizovali celkem 187 kampaní. Objem této inzerce tedy vzrostl o 46 procent.“ Nejvíce zrealizovaných kampaní, 212, pak má na svém kontě Vodafone.

Největší zájem prý mají společnosti o inzerci pomocí krátkých textových nebo multimediálních zpráv. Tímto způsobem tak mohou podle odborníků oslovit až 200 tisíc klientů. Reklama tohoto typu je navíc často lokalizovaná. V praxi to znamená, že pokud inzeruje například obchodní řetězec, SMS zpráva s reklamním textem přijde právě těm zákazníkům, kteří se pohybují v jeho blízkosti.

Služeb mobilního marketingu podle operátorů nejvíce využívají právě maloobchodní řetězce, ale i automobilky, výrobci mobilních telefonů a finanční instituce. „Našimi klienty byly například RWE, General Motors nebo Raiffeisenbank,“ vypočítává Hubičková z O2.

„Spolupráce s O2 pro nás byla v této oblasti pilotním projektem. Výsledky splnily naše očekávání, a proto jsme se rozhodli pokračovat, mobilní komunikace tak bude i nadále součástí našeho oslovování klientů,“ potvrzuje zájem bankovních institucí Tomáš Kofroň z Raiffeisenbank. Mobilní reklamu pak využívá například i Komerční banka nebo síť drogistických obchodů Schlecker. „Rychlou a vstřícnou reakcí zákazníků jsme byli příjemně překvapeni. Přišel každý pátý oslovený zákazník,“ říká ředitel drogistického řetězce Petr Doležal.

Ne všechny však reklama přes mobil osloví. Některé společnosti si cílenou inzerci přes SMS zprávy vyzkoušely, ale služeb operátorů nadále využívat nechtějí. „V roce 2010 jsme si mobilní reklamu skutečně otestovali,“ říká Jan Holinka z tiskového centra České spořitelny. „Po analýze výsledků jsme se však rozhodli, že ji v nejbližší době využívat nebudeme,“ dodává. Důvod, proč spořitelna od mobilního marketingu ustoupila, však sdělit nechce. Jedná se prý o interní záležitost. Úskalím textových reklamních zpráv může být dle analytiků reklamního trhu neschopnost operátorů odhadnout počet posílaných SMS. Příliv reklamních zpráv pak může zákazníka znechutit.

Přesto však společností využívajících mobilních marketingových služeb v ČR přibývá. Úměrně tomu pak rostou tržby operátorům. Výnosy Telefóniky z tohoto typu reklamy například loni dosahovaly několika desítek milionů korun. Vyšší tržby díky mobilnímu marketingu potvrzuje i mluvčí Vodafonu Alžběta Weinfurtová. „Příjem z tohoto druhu inzerce vzrostl oproti roku 2009 o 25 procent,“ říká Weinfurtová. Zvyšující se zájem o mobilní marketing vysvětlují odborníci změnou spotřebitelského chování a vývojem technologií a také větší snahou zadavatelů využívat nová média. „Proces digitalizace, která je v Česku čím dál tím více přítomná, se dotýká i potřeb a plánů zadavatelů reklamy,“ říká člen arbitrážní komise Rady pro reklamu Pavel Brabec. „Nové možnosti jsou pro ně levnější a hlavně účinnější, protože přesně zasahují cílovou skupinu,“ vysvětluje a dodává, že i kvůli tomu dochází k omezování papírové inzerce. „Pro novou, digitální generaci, která dorůstá, už papírová inzerce nemá význam. Tištěné noviny a časopisy už totiž v podstatě nečte,“ uzavírá Brabec.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!