Zpráva dále konstatuje, že jediné odvětví s mírným růstem jsou smartphony, jež mohou přinést i dodatečné zisky zprostředkováním prodeje softwaru. Přesně tak, jak to ukázal Apple se svým iPhone.
A jak se s krizí vyrovnávají jednotliví výrobci? Zdánlivě nejlépe si vede finská Nokia, ačkoli i zde je cítit jistá nervozita. Tržní podíl Nokie totiž pomalu, ale jistě klesá a na přelomu roku se poprvé dostal pod čtyřicet procent. Recept proti tomu spočívá podle Finů v šetření - Nokia už uzavřela výzkumné a vývojové centrum, kde přišlo o práci 320 lidí, práce se krátila i zaměstnancům v hlavní továrně ve městě Salo. Zde se však firma snaží řešit problémy redukcí pracovní doby, k propouštění zatím nepřistoupila.
O poznání hůř se s krizí vyrovnává Sony Ericsson, který za loňský rok zaznamenal až pětinový propad prodejů, což se podepsalo na jeho příjmech, nejhorších od vzniku firmy. To ještě víc podpořilo debaty o jejím možném rozdělení.
Naopak Samsung a LG jako jedny z mála stále posilují, i když jen velmi mírně. I tak to stačilo na postup Samsungu na druhé místo a LG na třetí místo v celosvětovém tržním podílu, obojí ale za cenu značného poklesu zisku.
Asi nejdrtivější dopad bude mít krize na americkou Motorolu. Ta se s problémy potýká více než rok, a to bez ohledu na okolní ekonomiku. Situaci se management snaží řešit novými, extrémně levnými modely, odklonem od Windows Mobile k Androidovi a také masivním propouštěním (které má dosáhnout až 50 procent), ale jediné, co může Motorole opravdu pomoci, je prodej její mobilní divize. O tom se už spekuluje dlouho a je prý jen otázkou času, kdy tato značka skončí v asijských rukou. Do tak velkých a riskantních obchodů se však dnes nikomu příliš nechce.
Rok 2009 tak může být pro takzvanou velkou pětku (Nokia, Samsung, LG, Motorola a Sony Ericsson) zlomový. Už poslední čtvrtletí roku 2008 znamenalo velké přesuny a je možné, že letos budou muset některé značky trh opustit. Silně se spekuluje o Motorole - pokud nenajde strategického partnera nebo když se jejich případná fúze nevydaří (jako třeba při spojení BenQ a Siemense).
Dravá šelma ZTE Na vypadnuvší čeká jako dravá šelma čínský výrobce ZTE, jehož prodeje už nyní stačí na šestou příčku žebříčku. Tam se firma dostala hlavně díky úzké spolupráci s nadnárodními mobilními operátory: vyrábí pro ně low-endové telefony, které operátoři používají v různých startovacích balíčcích nabízených v supermarketech.
Celkový objem výroby čínského ZTE tak loni dosáhl 45 milionů kusů. To jí dává šanci expandovat do jiných segmentů: vedle low-endů se tak v poslední době zaměřuje na komunikátory s dotykovým displejem a Windows Mobile, což je oblast, v níž uspěl jiný asijský výrobce - HTC.