Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Moderna, která neruší genia loci

Česko

Ateliér Jana Aulíka a Jakuba Fišera vystavuje ve Fragnerově galerii své práce z posledních patnácti let

V pražské galerii Jaroslava Fragnera na Betlémském náměstí vystavuje až do 29. srpna své práce úspěšný pražský ateliér Aulík Fišer Architekti (AFA). Představují své projekty a realizované stavby z období 1995–2010.

Patří k nim zejména objekty v oblasti pražské Brumlovky, které většina z nás zná alespoň z letmého setkání – totiž při průjezdu po pražské magistrále směrem na Brno.

I kancelářská stavba může mít styl Jde o skupinu horizontálních hranolů – administrativních paláců různých firem (3M, GE, ČEZ, Goodyear, Microsoft nebo Telefónica O2), jejichž průčelí jsou architektonicky odlišně pojednána. Některá pokrývá geometrická síť, další je členěno jen horizontálními okenními pásy, jiný dům má fasádu prolamovanou tak, že připomíná kubismus. Centrum volného času Brumlovka, které je uprostřed, má kontrastně organický tvar a dřevěný dezén. Je to zajímavá enkláva, na níž architekti dokazují, že ani kancelářské stavby nemusí působit uniformně, i když mají podobný modul. Současně musí řešit i technický problém eliminace hluku z rušné komunikace. Celý soubor, oficiálně zvaný BB Centrum, staví po etapách od roku 1993 developerská společnost Passerinvest, která přizvala ke spolupráci i další ateliery (novou výškovou dominantou území se stala právě dokončovaná věž Filadelfie studia DaM).

Zakladatel studia Jan Aulík (* 1958) i jeho mladší kolega Jakub Fišer (* 1972) jsou absolventy Fakulty architektury ČVUT. První z dvojice prošel po studiích praxí u architektky Věry Machoninové, poté založil vlastní atelier Studio A, kam v roce 1995 nastoupil jeho nynější společník Fišer. Přehled prací studia je velmi pestrý. Kromě administrativ projektují také bytové a rodinné domy, mosty, komunitní centrum… Dlouhý, Široký a Bystrozraký Z pražských realizací bych rád připomněl třeba soubor budov v Gotthardské uličce ve Starém Bubenči. Tady měli projektanti velmi těžký úkol – do malebné scenerie doplnit nové obytné domy tak, aby neporušili stávající urbanistickou situaci s převažující klasicistní zástavbou, jíž dominuje pozdně barokní kostelík sv. Gottharda. Je tu členitý terén a nebylo snadné tu novostavby uspořádat tak, aby neporušily genia loci. Nové domy jsou stylově uměřené, ale nijak nezakrývají, že jde o současnou architekturu. Metodu kontrastu naopak uplatnili architekti u nové administrativy v ulici Na Vítězné pláni v katastru Nuslí. Objekt s průčelím ze skla a plechových panelů má dynamický tvar, který tu vede dialog se studenou architekturou staršího objektu policie (ten s někdejším Palácem kultury a věžovým hotelem Forum tvořil pověstnou trojici na pankráckém předmostí Nuselského mostu, pro něž se vžil za totality neoficiální název Dlouhý, Široký a Bystrozraký – právě v policejní budově byly cely předběžného zadržení, kam byli mj. odváženi účastníci demonstrací z let 1988–1989).

Bytové komplexy staví AFA také v Brně-Bystrci, Jihlavě a na Červeném vrchu v Praze. Jde o kvalitní stavby, které na sebe zbytečně nestrhávají pozornost. Projektanti je ozvláštňují průběžnými balkony nebo předsazenými stěnami, hojně využívají také dřevěných prvků v kontrastu s probarvenými nebo bílými omítkami a decentním barevným akcentem.

Čistými tvary a krásnými proporcemi vyniká i nedávno dokončené komunitní centrum s kaplí v Praze 4, jehož kubus architekti prolomili širokým oknem do příjemného vnitřního atria.

Neztratit lidské měřítko Vedle těchto velkých staveb ale věnují architekti pozornost i drobným objektům, jako jsou minimalistické zahradní altány ze dřeva a větví, nebo projekt drobné kaple pro obec Křemelná na Šumavě s konkávně prohnutým průčelím krytým šindelem. Je vidět, že tyto práce jim přinášejí radost a mohou si na nich vyzkoušet zajímavé detaily, současně jim dávají možnost neztratit kontakt s lidským měřítkem staveb, což bývá problém některých studií, jež se zabývají převážně navrhováním velkých celků.

Výstava ve Fragnerově galerii mne potěšila i tím, že autoři zde zbytečně neexhibují. (Trochu mne v poslední době už unavují extravagantní expozice, na nichž se stavby prezentují na podlaze, na stropě nebo prostřednictvím sice efektních, ale pro běžného návštěvníka těžko srozumitelných miniaturních skleněných modelů.)

Své návrhy představuje AFA na perfektně provedených velkých modelech a jejich černobílých fotografiích, pořízených kamerou obscurou. Nechybí fragment fasády jedné z budov BB Centra, v předsálí je pak videoprojekce všech realizací studia AFA. Výstavu doprovází obsáhlý katalog v čisté grafické úpravě Roberta V. Nováka a Tomáše Brichcína. Autory doprovodných textů a rozhovorů s projektanty jsou Rostislav Švácha, Pavel Nasadil a Petr Volf.

Škoda že už nelze sedět na nádvoří Mimochodem Dům kazatele, postavený v 50. letech Jaroslavem Fragnerem jako replika vedle obnovené Betlémské kaple, dnes kromě galerijních prostor nabízí také prodejnu designu a publikací Futurista, je tu i nově zřízené malé infocentrum, vhodné zejména pro mimopražské milovníky moderní a současné architektury. Sama Galerie Jaroslava Fragnera získala nedávnou rekonstrukcí nejen větší výstavní plochu, ale i hezkou podkrovní přednáškovou místnost. V suterénu je pak možno navštívit oblíbenou restauraci Klub architektů.

Jen mne mrzí, že posezení s kávou nebo kolou už není možné na komorním nádvoří, jako tomu bylo dříve. Prý si to nepřeje vlastník areálu – ČVUT.

***

Mezi práce ateliéru AFA patří objekty v oblasti pražské Brumlovky. Většina z nás je zná alespoň z letmého setkání při průjezdu po magistrále směrem na Brno.

... a skutečnost. Budova ČEZ v Praze na Pankráci v těsném sousedství magistrály

O autorovi| Zdeněk Lukeš historik a architekt